11.3.2012

Kun liittymä söi huoltoaseman

Kehäradan rakentaminen Vantaalla on edennyt sille asteelle, että Kivistön aseman länsipuolella sijaitseva kallioleikkaus ulottuu kolmostien reunalle asti. Tiesuunnitelman mukaiset tietyöt kolmostiellä ovat alkaneet.

Teillä ja Turuilla on aiemminkin käsitellyt tätä hanketta.

Tuleva aseman seutu muuttuu muutamassa vuodessa täydellisesti. Paikasta tulee liityntäliikenteen solmukohta ja aseman ympäristöön tulee suuri ostoskeskus.

Tiestölle hanke ei tuota kovin merkittäviä muutoksia. Kolmostielle ei rakenneta hyväksytyn yleissuunnitelman mukaisia kolmansia kaistoja. Vanha kolmostie katoaa osin ja muuttuu kaduksi. Sen sijaan liikenne kulkee työmaan keskellä vuosikausien ajan ja sen kestäessä päästään nauttimaan lukuisista kiertoteistä.


Mutta niin käy, että takavuosien kulttipaikka Keimolan Kesoil joutuu tässä rysäyksessä katoamaan. Nimet muuttuvat ja paikka on virallisesti Neste Keimolanportti, mutta eihän koira karvoistaan pääse. Kesoil oli jo silloin olemassa, kun Keimolassa ajettiin kilpaa. Kun moottoritie tuli, tien länsipuolelle rakennettiin toinen Keimolan Kesoil.


Kesoil jää uuden Keimolanportin liittymän alle. Liittymään tulee uudet pysäkkialueet. Keimolanportti on nykyisin vaihtopysäkkinä Helsinki-Vantaan lentoasseman syöttöbussiliikenteelle ja tämä toiminto siirtyy uusille pysäkeille. Syöttöbusseille rakennetaan liittymään rampit, joiden kautta ne pääsevät kääntymään paluumatkalle Keimolanportissa tarvitsematta ajaa Klaukkalan liittymään kääntymään.

Ei kommentteja: