26.7.2012

TomTom eksyksissä

Hollantilainen navigaattoreita valmistava yritys tuntuu olevan eksyksissä sekä liiketoimintansa että tuotteidensa osalta. Uusimman neljännesvuosikatsauksen perusteella liikevaihdosta on vuodessa sulanut 17 prosenttia ja kuluttajalaitteiden myynnistä peräti 26 prosenttia.

Tällainen liukumäki ei yleensä tapahdu asiakaskunnan huomaamatta. Käyttäjäfoorumeilla sekä tuen että tuotteiden ominaisuuksista keskustellaan aika kirein sävyin. Yrityksen toiminta eräiltä osin muistuttaa petosta: esimerkiksi keväällä 2011 markkinoille tulleen Via-sarjan kaikkia markkinoituja ominaisuuksia ei vieläkään ole toimitettu.

Ehkä yllättävämpää kuitenkin on se, että myös laitteet ovat eksyksissä Suomessa: seuduilla, joilla on paljon sorapintaisia teitä.

TomTomin kalliimpien laitteiden reitinvalinta perustuu IQ Routes -toimintoon, eli tieosuuden kulkijoilta kerättyyn todelliseen ajoaika-arvioon. Niiltä osin kuin IQ Routes -dataa ei ole riittävästi ja kaikissa halvemmissa laitteissa nopeimman reitin haku perustuu tietyyppikohtaisiin oletuksiin nopeudesta, jota tiellä voi käyttää.

Sitten alkaa tragikomiikkaosuus: Suomalaisille sorapintaisille maanteille tämä oletusnopeus on 10 km/h. TomTomin asiakaspalvelu on vahvistanut, että kyseessä on laitteen ominaisuus, ei virhe.

Tästä mielettömästä oletuksesta tietysti seuraa mielettömiä reitinvalintoja. Esimerkkinä olkoon kantahämäläinen reittivalinta, jossa 4,1 kilometrin soratieosuuden sijaan TomTom valitsee runsaat 17 km pitkän reitin:



Koomista asiassa on, että sen lisäksi että laite ajattaa 13 kilometrin asfalttiosuuden lisäksi 4,4 km samanlaista soratietä kuin vältelty 4,1 km. Todennäköinen selitys on, että tältä 4,4 km:n osuudelta on saatu kerätyksi IQ Routes ‑dataa.

Kokonaan uusiin taivaallisiin sfääreihin tragikomiikka nousee, kun soratien lähettyvillä on metsäautotie, peltotie tai jokin muu yksityistie. Niiden ominaisnopeudeksi TomTomin viisaat suunnitteluinsinöörit ovat keksineet 30 km/h. Toisin sanoen aina, kun metsäautotie tuottaa enintään kolme kertaa niin pitkän reitin kuin päätie, TomTom ohjaa kulkijan metsäautotielle, olkoon se kulkukelpoinen tai ei.

Ensimmäinen esimerkkimme tästä on Pirkanmaalta. Hallista kantatielle 58 johtavalta maantieltä 3421 Tom ohjaa epämääräiselle metsätiereitille:





TomTom: Käänny vasemmalle!

Toinen esimerkki, Kanta-Häme.





TomTom: Aja tänne...



...äläkä jatka tätä päätietä.

Kolmas esimerkkimme on Pohjois-Pohjanmaalta, jossa TomTom ohjaa kahdesti pois päätieltä:





Päätie



TomTom: Käänny tälle tielle. No, onhan siinä puomi mutta...



TomTom: Käänny tälle tielle. No, saatat tarvita traktorin tai moottorikelkan...

Käytännössä tämä käyttäytyminen tekee TomTom-laitteet käyttökelvottomiksi laajoilla alueille Suomea. Erikoista on, että TomTom ei juuri ole katsonut tarpeelliseksi oikaista tällaista selvää suunnitteluvirhettä, vaikka asiasta on kirjelmöity toimitusjohtajaa myöden.

Ylimieliseksi ryhtyminen on usein syöksykierteen alku. Sori nyt vain, TomTom, tämä oli hauskaa niin kauan kuin kesti.



4 kommenttia:

Antti Nilakari kirjoitti...

Kelvottomien palveluiden tarjoamisen lisäksi firman ydinliiketoimintaa on nykyään myös FUDin levittäminen.

samik kirjoitti...

Autossani on kiinteä Tomtomin navigaattori. Tomtomin suomalaisen asiakaspalvelun mielestä siinä ei voi käyttää Live-palveluita, koska laitteen tekniikka on liian vanhentunutta eikä sovi yhteen suomessa käytössä olevan "uudemman verkkoteknologian" kanssa. Kun kerroin että keskustelualueilla sanovat palvelun toimivan, Tomtom sanoi että jossain rajaseudulla se voi ehkä kytkeytyä rajan yli kuuluviin ruotsalaisverkkoihin.

Tein keskustelualueen ohjeiden mukaisesti Live-tilauksen Tomtomin sivuilta (valehtelin tilauslomakkeessa navigaattorimallin) ja navigaattorini on toiminut jo liki vuoden autossani kuten kuuluukin, Live-tietojen kera, Pirkanmaalla kaukana ruotsin rajoista.

Petri Sirkkala kirjoitti...

Yksi mahdollinen syy noihin tietyyppien nopeusvalintoihin saattaa olla Euroopan vaihteleva tieverkko. Nuo nopeudet saattavat sopia eri tavalla eri maissa. Toki olisi kiva, jos suunnittelisivat ne sitten vaikka maakohtaisiksi.

Petri Sirkkala kirjoitti...

Tuo Torvoilantie 506 -> 3221 Vuolijoentie 465,466 reitti ei ainakaan minulla muutu vaikka otetaan asetuksista IQ Routes pois päältä. Joten se ei selitä miksi 4,4 km soratietä suositaan tuossa.