7.9.2012

Projektin päätös

Sen isommitta julkisitta seremonoitta siirtyi syyskuun alussa Järvenpään ja Lahden välinen moottoritie Liikenneviraston omistukseen Tieyhtiö Nelostie Oy:ltä.

Tämä tarkoittaa sitä, että 17-vuotinen projekti on päätöksessään.

Nelostien rakentaminen moottoritieksi Lahteen asti sovittiin vuonna 1995 rakennettavaksi yksityisrahoitteisesti eli byrokratiakielen mukaisesti elinkaarimallilla. Tässä mallissa tien rakentaminen ja valmistumisen jälkeinen kunnossapito annetaan jonkin yrityksen vastuulle ja valtio maksaa homman kertainvestoinnin sijaan sopimuskauden aikana palvelumaksuina. Sopimuskauden päätyttä tie siirtyy valtion omaisuudeksi ja hoitovastuulle.



Malli on todettu varsin hyvin toimivaksi. Tie tulee nopeammin valmiiksi kuin valtion lyhytjänteisellä ja sattumanvaraisella rahoitustavalla ja tuleva vastuu kunnossapidosta estää tehokkaasti muuten rakennusalalla laajasti vallitsevan sutta ja sekundaa -ajattelun realisoitumisen. Kaikki muut ovat tyytyväisiä paitsi valtiovarainministeriö, joka itkee pelimerkkiensä katoamista.

Elinkaarimallia on sittemmin kehitetty ja sitä on käytetty myös muissa suurissa infrahankkeissa. Ykköstien Lohja-Muurla-osuuden palvelusopimus on 21 vuoden mittainen vuosille 2005-2026 ja rakenteilla olevaa seiskatien osuutta Koskenkylä-Kotka rakennetaan vuoteen 2026 kestävän 15-vuotisen sopimuksen nojalla.

Lahdentien jatkohanke Lahdesta Heinolan Lusiin tehtiin sekin elinkaarimallilla, jos kohta selvästi lyhyemmmällä vuonna 2004 sovitulla ja vuoteen 2012 päättyvällä kahdeksanvuotisella sopimuksella. Idea on se, että sopimus päättyy samanaikaisesti Järvenpää-Lahti-sopimuksen kanssa, jolloin koko Helsinki-Lusi-moottoritien kunnossapidon kilpailutus voidaan tehdä kerralla.

2 kommenttia:

Aki Pouta kirjoitti...

Hei, blogissa on mielenkiintoisia tekstejä, ja tässä oli taas yksi hyvä. Saako kysyä, mistä saat kaikki nämä joskus yksityiskohtaiset tiedot teistä?

Matti Grönroos kirjoitti...

Blogin ja tiesivuston tiedot perustuvat muun muassa viranomaisten tiedotteisiin, alan kirjallisuuteen, tiepiirien historiikkeihin, pinoon vanhoja karttoja, julkisen sanan välittämiin uutisiin, omaan tiedonkeruuseen, silmien pitämiseen avoinna liikenteessä, ulkomaisista keskusteluryhmistä ammennettuihin ideoihin, toimijatahojen verkkosivujen sisältöön jne.

Esimerkiksi kymmenen viime kirjoituksen pääasialliset lähteet ovat:

- Projektin päätös: Liikenneviraston tiedotteet
- Pino: Ammattikirjallisuus, Wikipedia
- Paljon nimiä: Omat havainnot
- Prioritointimekanismi: Lapin ELY-keskuksen tiedotteet
- Torvoilantie: Omat havainnot tien vakituisena käyttäjänä
- Visualisointia: Omat tekemiset karttaohjelmistojen parissa
- Kalabaliikki: Hailuodon kunnan kuulutus, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen materiaali, omat havainnot Hailuodon lautan vakituisena käyttäjänä
- Tattarisuon silta: Liikenneviraston siltatilastot, historiikit
- Määritelmiä: New Jersey Turnpiken verkkosivut, keskusteluryhmissä käyty keskustelu erään työntekijän kohtalosta
- Betonia: Ruotsin Trafikverketin tiedote, omat havainnot