1.4.2013

Kantatie 42 Salo-Aura-Nousiainen

Huom: Tutustu tämän tekstin kommentteihin ennen kuin teet johtopäätöksiä tekstin perusteella.

Valtatielle 8 Maskun ja Mynämäen välille suunniteltu parannustyö siirtyy toistaiseksi tuntemattomaan tulevaisuuteen, koska tien uudelleen suunnittelu ei valmistu ennen Maskun alueella voimassa olevan ympäristöluvan vanhenemista. Sen sijaan on alkamassa työ, jossa nykyistä Salon Halikon ja Auran välistä seututietä 224 jatketaan Mietoisiin asti. Tie Halikosta Nousiaisiin numeroidaan kantatieksi 42. Lisäksi nykyinen seututie 192 linjataan Mietoisista valtatielle 8 ja nykyinen tie 192 muuttuu Raision ja Mietoisten välillä yhdystieksi 1925.



Uuden tieosuuden pituus on 41 km, josta kantatietä 42 on 33 km ja seututietä 192 runsaat 8 km. Tie rakennetaan 1+1-kaistaiseksi lukuunottamatta kahta noin 2,5 kilometriä pitkää ohituskaistaosuutta, jossa vastakkaiset liikennesuunnat erotetaan keskikaiteella.

Tie liittyy muihin teihin tasoliittymillä, joista osa kanavoidaan. Poikkeus tästä on Auran eritasoliittymä, joka rakennetaan nykyiseen valtatien 9 ja kantatien 41 risteykseen. Eritasoliittymän ylätasona on suurikokoinen liikenneympyrä.



Liittymän rakentamisen yhteydessä suljetaan pääsy sen pohjoispuolella sijaisevalle Auranportintielle kantatieltä 41 ja kulku palvelualueelle järjestetään valtatien 9 kautta.

Nousiaisten Kärmälään rakennetaan levähdysalue, josta pääsee tutustumaan lähellä sijaitsevaan rautakautiseen kalmistoon.

Tien suunnitellaan valmistuvan liikenteelle toukokuussa 2015, jolloin myös nykyinen seututien 224 numerointi muutetaan. Kantatien kokonaispituus on noin 75 kilometriä.

4 kommenttia:

Hannu kirjoitti...

Menikö Matilla aprillin piikkiin tämä suunnitelma ? Meinaan, että tiemäärärahojen ollessa niukilla tuntuu projekti etenevän epäilyttävän vauhdikkaasti...

Matti Grönroos kirjoitti...

Saattaa olla, että päivämäärällä on pientä vaikutusta asiasisältöön.

Antti kirjoitti...

Täytyy kyllä sanoa, että hyvin kirjoitettu aprillipila oli. Heti alussa toki epäilin pilan mahdollisuutta, mutta täytyi oikeasti etsiä tietoa hankkeesta, ennen kuin pystyi varmasti sellaiseksi sanomaan.

Matti Grönroos kirjoitti...

Stoorissa on sen verran perää, että lounaissuomalaiset kansanedustajat ovat pitäneet hereillä ajatusta ns. HAKU-tiestä (Halikko-Kustavi). Tiestä on olemassa jopa tiesuunnitelma parinkymmenen vuoden takaa. Tämä HAKU-tie kulkee Mynämäelle, eli jonkin verran piirtämääni pohjoisempaa. Toinen fakta on, että kasitien ympäristölupa on umpeutumassa. Muuten koko juttu on hatusta vedetty kantatiestatuksineen ja liikenneympyräliittymineen. Mutta totuus on usein tarua ihmeellisempää, katsotaanpa tilannetta 20 vuoden kuluttua...