24.9.2013

Mopoauto kehätiellä

Helsingin seudun kehäteiden liikenne etenkin ruuhka-aikoihin on verraten hektistä. Tiet ovat suurelta osin kaksiajorataisia ja lähes kuin moottoriteitä. Moottoriteiksi niitä ei kuitenkaan ole merkitty, koska Suomi pitää moottoritien rimaa varsin korkealla.

Kehäteiden ajoradoille ei ole merkitty kulkuteitä autoja hitaammille kulkupeleille, eikä niitä tielle haluta. Koska kyse ei ole moottoriteistä, asia hoidetaan liikennemerkein:



Tien ja ramppien päässä on jalankulkua, polkupyöräilyä, mopoilua ja traktorilla ajamista koskevat kiellot. Kieltolista on suunnilleen sama kuin mikä on moottoritiellä kiellettyä; tosin hevosajoneuvoja ei ole tullut kielletyksi.

Tämä jättää kuitenkin yhden verraten vakavan aukon: Mikään ei kiellä ajamasta kehäteillä mopoautolla.



Kansanomaisesta nimityksestään huolimatta L6E-luokan ajoneuvo eli mopoauto ei ole mopo eikä auto, vaan viralliselta nimitykseltään kevyt nelipyörä. Polkupyöräilyn kieltävät liikennemerkit 322 ja 324 kieltävät mopolla ajamisen, mutta eivät kiellä mopoautolla ajamista.

Mopoautolla ei laillisesti saa ajaa nopeammin kuin 45 km/h. Tällaisella nopeudella perä edellä kehäteillä vastaan tuleva aiheuttaa mopoauto liikennehäiriön ja on erityisen vaarallinen kuljettajalleen ja matkustajalleen. Vaikka laki ei kiellä, itsesuojeluvaisto voisi kieltää.





2 kommenttia:

Antti kirjoitti...

Onkohan Kehä III:sta tarkoitus tehdä moottoritie aivan virallisestikin, kunhan meneillään olevat ja suunnitellut parannustyöt saadaan valmiiksi? Vai täyttyvätkö kriteerit niiden jälkeenkään? Toisaalta ainakin monissa suunnitelmissa puhutaan "kaupunkimoottoritiestä".

Matti Grönroos kirjoitti...

Kyllähän julkisuudessa on markkinoitu E18-reittiä, joka aikanaan on Turusta Vaalimaalle moottoritietä.

Moottoritienormeihin tällä hetkellä eivät mahdu itäpään tasoliittymät eivätkä Espoon rajan ja kolmostien välillä olevat bussipysäkit ja muutama kelvoton liittymä. Liittymissä on huono ramppigeometria ja lisäksi ramppien poikki kulkee kevyen liikenteen väyliä. Itäpään tasoliittymät katoavat alkavassa remontissa, mutta Länsi-Vantaan alueen parannusta näköjään saadaan vielä odottaa.

Moottoritieksi merkitseminen olisi varsin loogista jo tien ominaisuuksien takia. Lisäksi se ratkaisisi tämän mopoautokysymyksenkin.