19.2.2018

Kasitien ja kasitien risteys

Vaasan keskustan koillispuolella on eritasoliittymä, jossa risteävät valtatie 8 ja valtatie 8.

Jaha...?

Asia vaatinee pientä selittämistä. Vaasa on valtateiden keskittymä, jossa sijaitsee valtateiden 3, 16 ja 18 toinen pää. Valtatie 16 on vähän makuasia, koska sen viitoitus on nykyisin katkaistu Ylistaroon. Joku nimittäin kuin käärmettä pyssyyn haluaa uskotella, että valtatieksi 18 nimetty ränni on todellisuudessa hyvä reitti Vaasan ja Jyväskylän välillä. Mutta asettukaamme politikoinnin yläpuolelle tarkastelemaan itse asiaa.

Vaasaan päättyy siis kolme valtatietä ja lisäksi sen kautta kulkee Turun ja Oulun välinen valtatie 8. Siis se rantatienä mainostettu reitti, josta merelle ei näy kuin Vassorinlahdelle ja Oravaistenselälle, yhteensä minuutin-parin ajan.

Kasitie on reititetty Vaasan keskustan ohitse. Hyvällä tahdolla tätä voitaisiin kutsua ohitustieksi; viralliselta nimeltään se on Yhdystie. Muut valtatiet saapuvat Vaasaan lounaasta, mutta kasitien pohjoinen osa koillisesta. Kysymys kuuluu: Mikä on numeroltaan tie Vaasan keskustan ja Yhdystien pohjoisen pään välillä. Me vastaamme: Se on 8. Liittymä todellakin on siis kasitien ja kasitien risteys. Viitoituksesta tämä ei käy ilmi, mutta tierekisterin mukaan kasitie tosiaan haarautuu tuossa kohdassa. Se ei ole tavanomainen käytäntö Suomessa. (Eurooppateiden viitoitusta on haaroitettu, mutta se on eri juttu.)


Googlen näkemys Vaasan numeroinnista. Muun muassa Heren näkemys on toinen ja Fonecta puolestaan on eri mieltä sekä Googlen että Heren kanssa.


Kasitie kääntyy ja kulkee myös eteenpäin. Keskustan suuntaan kulkevan tien numeroa ei ole merkitty maastoon.

Taustalla on normin puute siitä, kuinka kaupunkien sisääntuloteitä numeroidaan silloin, kun kaupunkia kiertää ohikulkutie sen verran etäällä, että sen sisällä on valtion teitä, jotka on tapana numeroida.

Helsingissä ja Turussa ohikulkutiellä on oma numeronsa: Helsingissä 50 ja Turussa 40. Säteittäiset valtatiet alkavat mainittujen taajamien keskustoista ja siten numerointi ulottuu kehän sisäpuolelle.

Tampereen ohikulkutiellä oli ennen numero 60, mutta tien valmistuttua Tampereen läpi kulkeneet tiet 3 ja 9 viitoitetaan ohikulkutielle. Ohikulkutien numero siis näppärästi vaihtuu kaupungin eteläisessä spagettiliittymässä. Muutoksessa jäivät ilman numeroa eteläinen ja luoteinen sisääntulotie. Asia ratkaistiin niin, että Helsingistä saavuttaessa Spagetissa numeroksi vaihtuu 3495 (jota ei ole kehdattu merkitä maastoon) ja Vaasan suunnasta saavutaan ensin kantatietä 65 ja sitten valtatietä 12. Tästä järjestelystä seuraa se vekkuli seikka, että Ylöjärvellä ohitustien länsipäässä sijaitsevassa liittymässä sekä valtatie 3 että kantatie 65 kumpikin kääntyy 90 astetta.

Porissa asia on ratkaistu siten, että pohjoinen sisääntulotie, entinen kasitie, muuttui ohikulkutien valmistuttua maantieksi 266 ja sittemmin yhdystieksi 2660.

Vaasassa on sitten varmaankin ajateltu, että mitäpä sitä lyhyelle pätkälle omaa numeroa laittamaan. Numerothan on rajallinen luonnonvara, eikä niitä sovi mennä tuhlaamaan.

Ruotsalainen ratkaisu on hieman toisenlainen. Siellä on mahdollista numeroida valtateille "aliversioita". Tällaisia on käytössä juuri ohitusteiden kaltaisissa tapauksissa, joissa vanhoille teille ja sisääntuloteille tarvitaan hallinnollinen numero. Maastoon noita ei Ruotsissakaan merkitä.


Teiden 23.02 ja 25.02 liittymä Växjön länsireunalla; tiet 23 ja 25 kulkevat ohitustietä.

3 kommenttia:

Aapo Halminen kirjoitti...

3495 lienee lisäksi Suomen ainoa yhdystie, joka on moottoritie. Jos jostain muualta löytyy, hihkaiskaa.

Matti Grönroos kirjoitti...

Jyväskylän-Vaajakosken moottoritien läntisin pätkä Tourulantien ja Tourulan liittymän välissä on numeroltaan 6018.

Lohjanharjun moottoritien valmistuttua oli Nummenkylän ja Muijalan liittymien välinen osuus numeroltaan 1186, kunnes Lohja-Muurla-moottoritie valmistui ja ykköstie reititettiin uudelleen. 1186 oli myös samalla välillä vuosikymmenet olleen moottoriliikennetien numero.

Antti kirjoitti...

Kasitien numerointiin liittyy myös sellainen erikoisuus, että tienpitäjä ei tunnu osaavan päättää, mihin numeroinnin tien pohjoispäässä pitäisi päättyä: 2000-luvun alkuun astihan kasitie oli viitoitettu Ouluun asti. Kun E8-tietä jatkettiin Turkuun noin 15 vuotta sitten, valtatien 8 viitoitus lopetettiin Limingan Haaransillalle eikä edes katkoviivaista yhteys tielle -opastetta jätetty Oulun ja Limingan välille. Sen jälkeen kasitieopasteita on johdonmukaisesti poistettu Oulusta, joskin jonkin verran vanhoja opasteita on vielä jäljellä lähinnä kunnallisella katuverkolla.

Nyt kuitenkin Oulussa käynnissä olevan nelostien remontin yhteydessä moottoritielle asennetuissa uusissa opasteissa kasitie on taas mukana, ja vieläpä yhtenäisellä kehyksellä eikä katkoviivaisella yhteys tielle -opasteella. Sinänsä paluu vanhaan on varmasti järkevää, koska kansalliset tienumerot tuppaavat olemaan suurelle yleisölle tutumpia kuin E-tiet, mutta erityisen johdonmukaista tämä ei ole.