tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post797588341964702612..comments2024-03-28T18:18:50.716+02:00Comments on Teillä ja turuilla: Kaupunkimoottoritien kalleusUnknownnoreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-51413394081908589892009-04-16T19:48:00.000+03:002009-04-16T19:48:00.000+03:00Hei taas!
Myönnän iloisesti, että "kaupunkimootto...Hei taas!<br /><br />Myönnän iloisesti, että "kaupunkimoottoritie" on ambivalentti termi, luulinkin, että Matti tarkoitti näitä nelikaistateitä ilman moottoritiestatusta. Tässä mielessä sanaa käytetään Helsingin voimassaolevassa yleiskaavassa (Helsingin yleiskaava 2002 s 75 ja 76): <br /> <br />"Moottoritiet muutetaan kaupunkimoottorikaduiksi. <br />Uudet rakentamisalueet kaupunkimoottorikatujen varrella edellyttävät mahdollisuutta uusiin liittymiin (mm. Malmin lentokenttäalue), bussiliikenteen joustaviin pysäkki- ym. järjestelyihin niillä (mm. Länsiväylä) sekä väylien sopeuttamista tiivistyvään kaupunkiympäristöön. Mm. bulevardimaiset ratkaisut voivat muodostaa vaihettumisvyöhykkeen siirryttäessä kantakaupungin katuverkkoon, jotta siirtyminen standardista toiseen ei ole liian äkillinen. Siksi moottoritiet muutetaan Helsingissä kaupunkimoottorikaduiksi (kaupunkimoottoriteiksi) eli niiden standardia muutetaan esim. Kehä I:n ratkaisujen suuntaan. Ratkaisut eivät vaikuta väylien hallinnolliseen luokitteluun." <br /><br />lähde: http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/c0b164804a17a4d4b4eafc3d8d1d4668/yk2002_ehdotus_Selostus_Kslk17_6_2003_Osa1.pdf?MOD=AJPERES .<br /><br />Sielläkin "kaupunkimoottoritie" on suluissa, joten saattaisi olla parasta tässä yhteydessä tosiaan sitten puhua "kaupunkimoottorikaduista" silloin kun väylällä ei ole moottoritiestatusta. Mutta varsinainen pointtini oli, että usein tämä ero, onko moottoritiestatusta vai ei, on keinotekoinen niin kuin esim. Turun ohikulkutien (ei virallisesti moottoritie) ja Kööpenhaminan kehäväylä (on moottoritie) vertailu osoittaa.Iironoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-56838150725983117662009-04-06T11:51:00.000+03:002009-04-06T11:51:00.000+03:00Tiehallinnon E18-strategiapapereissa E18 esiintyy ...Tiehallinnon E18-strategiapapereissa E18 esiintyy moottoritienä myös Kehä III:n osuudella. Tosin sellaistakin termiä kuin "moottoritietasoinen" esiintyy. Osuudet ykköstieltä Espoon-Vantaan rajalle ja lentoaseman kohdalta lähes seiskatielle täyttävät nykyisin moottoritienormit. Puuttuvilla osuuksilla työt on alkamassa. Siten ei olisi mitenkään haettua, että koko ykkös- ja seiskatien välinen osuus muutettaisiin moottoritieksi sitten, kun tie on laadultaan yhtenäinen.Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-12016645240048589022009-04-06T10:39:00.000+03:002009-04-06T10:39:00.000+03:00Näinhän se menee (niin kuin Matti sanoo), joskin T...Näinhän se menee (niin kuin Matti sanoo), joskin Tiehallintokin sekoittaa termien käyttöä puhumalla esim. <A HREF="http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=71&_dad=julia&_schema=PORTAL30&menu=2428&_pageid=71&linkki=663&julkaisu=412&kieli=fi" REL="nofollow">Kehä III -suunnitelmissa</A> kaupunkimoottoritiestä. Tällä ilmeisesti tarkoitetaan, että tie tehdään kaupunkimoottoritiestandardin mukaisesti, mutta termin käyttö on kuitenkin jokseenkin harhaanjohtavaa niin kauan kuin Kehä III:a ei moottoritieksi viitoiteta. (Vai aikooko Tiehallinto kenties vaihtaa Kehä III:lle vihreät kyltit sitten joskus, kun koko kehätie – tai ainakin Turun- ja Porvoonväylien välinen osuus – täyttää (kaupunki)moottoritiestandardin?)Anttihttps://www.blogger.com/profile/13888720289301046662noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-50354464430814588562009-04-05T08:33:00.000+03:002009-04-05T08:33:00.000+03:00Jospa emme sekoittaisi terminologiaa. En ole "otta...Jospa emme sekoittaisi terminologiaa. En ole "ottanut käyttöön" termiä kaupunkimoottoritie, koska se on aivan vakiintunut liikennesuunnittelun termi. Se tarkoittaa ahtaaseen maastokäytävään rakennettavaa moottoritietä, joka suunnitellaan enintään 100 km/h nopeusrajoitukselle ja jolla sallitaan muita moottoriteitä lyhyemmät liittymävälit ja jyrkemmät kaarteet.<BR/><BR/>Kaupunkimoottoritie, jollainen A100 on, on eri asia kuin nelikaistainen pääväylä.Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-78320341891891640762009-04-04T23:29:00.000+03:002009-04-04T23:29:00.000+03:00Hauskaa, Matti, että olet ottanut käyttöön termin ...Hauskaa, Matti, että olet ottanut käyttöön termin kaupunkimoottoritie, josta aiemmin puhuimme.<BR/><BR/>Helsingissähän on ollut suunnitelmissa muuttaa ainakin Länsiväylä ja ehkä Lahdentien alku tällaisiksi, tiestatukseltaan lähinnä tavallisiksi 4-kaistaisiksi teiksi. Sellaisia ovatkin jo Hämeenlinnanväylä siihen asti, missä moottoritie lopulta alkaa Kehä III:n takana, Itäväylä ja ehkä jopa Tannerintien, nroltaan nyt 120, ennen komeasti valtatie 2, alkukilometrit Kehä III:lle asti, vaikka siellä on liikennevalo-ohjattuja tasoristeyksiä toisin kuin muilla mainituilla tieosuuksilla.<BR/><BR/>Merkittävin "kaupunkimoottoritie" Suomessa kuitenkin lienee Turun ohitustie, kantatie 40, valtatieltä 10 alkaen Raision keskustaan saakka. Sillä on erikoislaatuinen status sikäli, että vaikka tie ei muodollisesti ole moottoritie, tuolla osuudella talvisinkin pidetään yllä 100 km/h tunnissa nopeusrajoitus. Olenkin joskus sanonut, että tämä on osoitus siitä, että kysymyksessä on "tapaoikeudellinen", siis tosiasiassa vaikkei virallisesti sama kuin moottoritie.<BR/><BR/>Muista jäsenvaltioista tiedän, että esim. Luxemburgissa muutettiin 1990-2000 -luvuilla vähittäin aikaisempi moottoritie Kirchbergin ylängöllä, siellä missä unionin toimielimet sijaitsevat juuri kuvailemaksesi kaupunkimoottoritieksi, moottoritiestatus siltä poistaen. Toisaalta tietääkseni esim. Kööpenhaminan kehäväylä yllättävästi edelleenkin lienee nimenomaan moottoritie, vaikka tien laatu tuskin on juuri Kehä I:stä korkeampi. Hämmästyttävää, kun kerran ollaan liikenneturvallisuutta korostavissa pohjoismaissa.<BR/><BR/>Jäämme odottamaan, tuleeko Helsingin ulosmenoteille näitä muutoksia lisää. Muistelinhan kerran, että "Kulosaaren moottoritie" olisi aikanaan oikeasti ollut sellainen mutta on nyt vain tavallinen 4-kaistatie. Mutta tästä en ikäni puolesta osaa olla varma, muistan kuitenkin aikuisten ainakin käyttäneen tuota moottoritietermiä puheessaan 60-luvulla.Iironoreply@blogger.com