Tienvarsimainonta on viime aikoina nostattanut laineita. Taustallahan on maantielain 52 § 1 momentin melko yliampuva säädös:
Asemakaava-alueen ulkopuolella sekä asemakaava-alueella maankäyttö- ja rakennuslain 83 §:n 4 momentin mukaisella liikennealueella on kielletty maantien käyttäjille tarkoitettujen ulkomainosten asettaminen. Tienpitoviranomainen voi myöntää poikkeuksen tästä kiellosta, jos sitä on pidettävä liikenteen opastuksen tai matkailun kannalta tai muusta sellaisesta syystä tarpeellisena.
Jälkimmäinen klausuuli antaa viranomaiselle aika laajan vallan päättää siitä, mikä tarpeellista ja mikä ei. Arkisessa kielenkäytössä virkamiehen laajaa valtaa varsin yleisesti pidetään virkamiehen mielivallan synonyyminä.
Tulkinta asiassa on annettu Pirkanmaan ELY-keskukselle ja ELY-keskus on ilmoittanut noudattavansa asiassa erittäin tiukkaa tulkintaa.
Kuinkas muuten. Kyseessähän on ajan ilmiö. Virkamiehet säästöjen pelossa hakevat asiassa kuin asiassa mahdollisimman tiukkaa tulkintaa, jotta jatkossakin olisi töitä valvontahommissa.
Keskustelujen kärjessä ovat olleet Kasvihuoneilmiö ja Ideapark.
Kasvihuoneilmiö on vanhan ykköstien varteen jäänyt eräänlainen yhdistetty taukopaikka ja divari ja se on vuosikaudet yrittänyt saada lupaa moottoritielle asetettavaan opasteeseen. Moottoritien varressa on ollut mainostaulu, mutta nyt sen on paikallinen tienpitäjä repinyt.
Eritoten Kasvihuoneilmiön lupa-asiaa on käsitelty ELY-keskuksessa vankassa Pecos Billille ei vittuilla ‑hengessä. Kun yrittäjän asiaa käsiteltiin julkisuudessa, ei kestänyt montakaan päivää, kun myös vanhan tien varressa oleva taulu käytiin repimässä alas.
Ideaparkin tapaus kolmostien varressa Lempäälässä on oikeastaan vielä koomisempi. Tienpitäjän aiemman luvan perusteella asetettu opastus kauppakeskukseen muuttuikin eräänä yönä laittomaksi ja se poistettiin.
Erityisen koomista asiassa on, että Ideaparkiin osoittava laittomaksi todettu opaste on korvattu ruskeapohjaisella opasteella Ideaparkin sisällä sijaitsevaan huvipuisto-osaan. Sellainen kun on sallittu matkailuopasteena.
Ja todella koomista Ideaparkissa on se, että se sijaitsee moottoritien välittömässä läheisyydessä ja sen kymmenet mainosvalot paistavat moottoritielle. Mutta viittaa sinne ei saa olla, vaan hallintoalamaisten pitää osata seurata Marjamäkeen osoittavia viittoja.
Ideaparkin kaltainen tapaus on vaikkapa Bauhaus Tampereen ohikulkutien varrella. Firman jättimäinen kyltti saa kyllä näkyä moottoritielle kilometrien päähän, mutta liikkeeseen johtavan viitan asettaminen on kielletty.
Kuten tavallista, mainoskielto on peräisin Ruotsista. Mutta Pirkanmaan ELY-keskuksen virkamies mitä ilmeisimminkään ei ole tietoinen siitä, että Ruotsissa on tienviittojen suhteen selvästi sallivampi ja tienkäyttäjämyönteisempi linja. Siellä ei ole estettä viitoittaa kauppakeskuksia ja jopa yksittäisiä yrityksiä aivan niiden nimellä
ELY-keskus on joutunut hieman puolustuskannalle asiassa ja sivuillaan vetoaa perinteisesti liikenneturvallisuuteen ja siihen, että jos yhdelle annetaan lupa, niin kohta homma menee villiksi. Kumpaakaan ei tosin sen enempiä perustella.
26.11.2014
6.11.2014
Lyngenissä
Lyngenvuonon maisemat ovat monille suomalaisille tuttuja. Kun suomalainen ryhtyy laajentamaan maailmankuvaansa, hän aika usein lähtee pohjoiseen, Norjaan. Alku on varovainen. Muut Norjassa käyneet ovat pelotelleet jyrkillä kuiluilla tien vieressä. Siispä aloitetaan varovasti: Ajetaan Kilpisjärvelle ja sieltä Skibotniin ja Jäämeren rantaa itään. Altassa tai viimeistään Lakselvissä palataan kipin kapin Suomeen. Retki tehdään tässä suunnassa, jotta ei jouduta tien ulkoreunalle, sinne pohjattoman kuilun reunalle.
Tosiasiassa Ruijan vuoret ovat verraten matalia ja E6 on Ruijassa nykyisin varsin hyväkuntoinen tie. Se kulkee verraten matalalla muutamaa tunturinylitystä lukuun ottamatta.
E6 Skibotnin pohjoispuolella
Mutta vaikka tie on hyväkuntoinen, tien ympäristö ei ole. Eritoten Skibotnin ja Birtavarren välinen Lyngenvuonon pohjukoita kiertävä tie on varsin ongelmallinen lumi- ja maanvyöryjen takia. Tie kulkee kapealla rantavyöhykkeellä eikä suoja-aluetta tien ja tunturinseinämän välillä ole. Osaa tiestä vaivaavat lisäksi jäävyöryt.
Maata tulee alas verraten säännöllisesti, koska vuoren rinne on jyrkkä. Lisäksi vuoret tuossa maailmankolkassa eivät ole lujaa ja stabiilia graniittia vaan helpommin murenevia nuorempia liuskeisia kivilajeja.
Joulukuussa 2014 alkaa työmaa, jossa yksi ongelmallisimmista tieosuuksista ohitetaan 5,8 kilometriä pitkällä tunnelilla. Tunneli lyhentää Skibotnin ja Altan välistä matkaa noin kahdeksan kilometriä.
2.11.2014
Maksutie
Kuluvan vuoden helmikuussa Bathin ja Bristolin välistä maantietä A341 Englannissa kohtasi vahinko: Tie sijaitsee rinteessä, joka rupesi sortumaan. Tie jouduttiin sulkemaan välittömästi.
Tie joudutaan kyseisessä kohdassa rakentamaan uudelleen pohjatöitä myöden ja töiden arvellaan kestävän vuoden loppuun asti.
Tien sulkeminen pitkäksi ajaksi nostatti seudulla tyytymättömyyttä. Paikallinen liikemies Mike Watts teki jotain sellaista, joka ylitti maassa uutiskynnyksen: Rakennutti katkopaikan ohitse vajaat 400 metriä pitkän kiertotien, jolle laitettiin hintalappu.
Tie on tarkoitettu enintään 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille. Kertamaksu on kaksi puntaa, noin 2,50 euroa; moottoripyöriltä punnan ja perävaunun kanssa liikkuvilta kolme. Kymmenen matkan hinnalla saa 12 matkan sarjalipun.
Rakennusluvan mies tuli hakeneeksi vasta tien avaamisen jälkeen ja lokakuun loppuun mennessä sitä ei vielä ole näkynyt. Saattaa olla, että tien tarve päättyy ennen rakennusluvan myöntämistä. Hitaat ovat byrokraatin kiireet Sumujen Saarillakin.
Tien omistaja on laskenut, että ellei tien korjaus valmistu selvästi etuajassa, hän ehtii kerätä niin paljon rahaa, että saa kustannukset peitetyksi.
Jostain syystä yritteliäisyys on kerännyt laajempaakin huomiota. BBC:n haastattelussa Watts kertoo, että tietä on varta vasten tultu katsomaan kaukaakin, muun muassa Saksasta ja Bahrainista. Postikortteja on tullut pitkin maailmaa.
Myös Google näyttää olevan ajan hermolla. Tilapäinen tie näkyy Google Maps -palvelussa!
Tie joudutaan kyseisessä kohdassa rakentamaan uudelleen pohjatöitä myöden ja töiden arvellaan kestävän vuoden loppuun asti.
Tien sulkeminen pitkäksi ajaksi nostatti seudulla tyytymättömyyttä. Paikallinen liikemies Mike Watts teki jotain sellaista, joka ylitti maassa uutiskynnyksen: Rakennutti katkopaikan ohitse vajaat 400 metriä pitkän kiertotien, jolle laitettiin hintalappu.
Tie on tarkoitettu enintään 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille. Kertamaksu on kaksi puntaa, noin 2,50 euroa; moottoripyöriltä punnan ja perävaunun kanssa liikkuvilta kolme. Kymmenen matkan hinnalla saa 12 matkan sarjalipun.
Rakennusluvan mies tuli hakeneeksi vasta tien avaamisen jälkeen ja lokakuun loppuun mennessä sitä ei vielä ole näkynyt. Saattaa olla, että tien tarve päättyy ennen rakennusluvan myöntämistä. Hitaat ovat byrokraatin kiireet Sumujen Saarillakin.
Tien omistaja on laskenut, että ellei tien korjaus valmistu selvästi etuajassa, hän ehtii kerätä niin paljon rahaa, että saa kustannukset peitetyksi.
Jostain syystä yritteliäisyys on kerännyt laajempaakin huomiota. BBC:n haastattelussa Watts kertoo, että tietä on varta vasten tultu katsomaan kaukaakin, muun muassa Saksasta ja Bahrainista. Postikortteja on tullut pitkin maailmaa.
Myös Google näyttää olevan ajan hermolla. Tilapäinen tie näkyy Google Maps -palvelussa!