29.6.2023
Ylläri
25.6.2023
Kyröskankaan kesätiellä
Eläimistöä tiellä 273
Kyröskankaan kesätietä muinaisessa asussa kansallispuistossa
21.6.2023
Kajaani–Hyrynsalmentien alikulkusilta
Osuipa silmiin Väyläviraston tiedote, jonka otsikko oli: Kajaani–Hyrynsalmentien alikulkusillan alittava liikenne siirretään kiertoreitille sillan vaurioitumisen vuoksi.
Ensireaktio oli, että viitostiellä on sattunut jokin isompi mälli ja että liikenne siksi varmasti tulee olemaan vaikeuksissa. Mutta missähän tuo silta on? Kajaanista Hyrynsalmelle on matkaa 70 kilometriä. Tiedote ei siis ole ylimaallisen selektiivinen, ja sitä siten pääsee eli joutuu tulkitsemaan.
Tiedotteen ingressi kuitenkin antaa aiheen epäillä, että tiedotteessa on jotain mätää:
Moottoriajoneuvo törmäsi Kajaani–Hyrynsalmentien alikulkusiltaan maanantai-iltana 29.5. Törmäyksen seurauksena sillan kantavuus ei Väyläviraston selvityksen mukaan ole enää riittävä junaliikenteelle. Kaikki sillan alittava liikenne ohjataan kulkemaan kiertoreitin kautta tämän viikon aikana. Uusi alikulkusilta on jo rakenteilla osana Väyläviraston Kontiomäki–Pesiökylä-radan perusparannushanketta.
Tulkinta 1: Kyseessä ei ole Kajaani-Hyrynsalmentien alittava alikulku, vaan sen ylittävä rautatiesilta.
Pulma: Viitostie risteää Kajaanin ja Hyrynsalmen välillä radan vain kahdesti ja kummallakin kerralla tie kulkee radan ylitse.
Tulkinta 2: Kyse ei ole Kajaanin ja Hyrynsalmen välisestä tiestä lainkaan, vaan entisestä viitostiestä, joka kulki Ristijärven ja Hyrynsalmen välillä Emäjoen länsipuolella vain runsaat 60 vuotta sitten. Tieosuus on nykyisin yhdystie 8890.
Tulkinta 3: Kyseessä on lähellä Hyrynsalmen kirkonkylää tiellä 8890 oleva rautatiesilta.
Pulma: Tie 8890 on Hyrynsalmella nimeltään Vanhatie ja Ristijärvellä Hyrynsalmentie. Miksi tiedote puhuu Kajaani-Hyrynsalmentiestä?
Tulkinta 4: Ämmänsaaren rata on valmistunut Hyrynsalmelle saakka vuonna 1939. Silta on saatettu rakentaa jo silloin; viimeistään 1950-luvulla. Tiedotteeseen on otettu sillan virallinen nimi sen rakentamisen aikaan.
Tiedottaminen onnettomuudesta on ollut kovin vaiteliasta. Paikalla on menossa uuden sillan rakentaminen. On vaikeata olla ajattelematta, että työmaalla on sattunut nolo vahinko.
Tiedote jatkuu:
Olemme parhaillaan rakentamassa viereen uutta Hyrynsalmentien alikulkusiltaa, joka valmistuu vasta syksyllä. Junien ei ole turvallista ylittää vaurioitunutta siltaa. Tämä vuoksi puramme vanhan sillan kiireellisesti ja siirrämme alittavan liikenteen kiertoreitille. Täytämme vanhan silta-aukon maa-aineksilla ja rakennamme uudet radan päällysrakenteet.
Tulkinta 5: Koska seudulla ei ole Hyrynsalmentietä, tulkitaan tämän tarkoittavan suunnitelmien mukaista Hyrynsalmen alikulkusiltaa.
Tulkinta 6: Tässä puhutaan sekaisin sekä juna- että tieliikenteestä. Lienee haluttu sanoa, että uutta siltaa ei voida vielä käyttää, ja että vanha silta poistetaan käytöstä tuomalla tien tilalle sepeliä ja rakentamalla sen päälle uudet kiskot ja pölkyt.
Tiedote jatkuu:
Vanha alikulkusilta poistetaan liikennekäytöstä perjantaina 2.6.2023. Vanhatie (mt 8890) katkaistaan liikenteeltä Kajaani–Hyrynsalmentien alikulkusillan molemmilta puolilta ja liikenne ohjataan kiertoreiteille.
Tulkinta 7: Junaliikenne keskeytettiin saman tien. "Poistaminen liikennekäytöstä" siis tarkoittaa, että sillä kulkeva liikenne ei pääty, vaan sen ali kulkeva. Tiestä käytetään leikkisästi kahta eri nimeä: Vanhatie ja Kajaani-Hyrynsalmentie.
Tiedote jatkuu:
Radan länsipuolella kiertoreitti kulkee Vanhatietä (mt 8890) Ristijärven kautta. Radan itäpuolella kiertoreitti kulkee Puolangantien (mt 891) ja Viitostien (vt 5) kautta. Tavoitteena on, että junat pääsisivät jälleen liikkumaan tulevan viikonlopun aikana.
Tulkinta 8: Tiekarttaan ei ole vilkaistu. Ristijärven kautta ei tarvitse kiertää, jos matka on sillan länsipuolelta Hyrynsalmelle, Suunnilleen puolessa välissä kulkee vanhan ja nykyisen viitostien välillä yhdystie 8891. Sitä käyttäen pääsee bonuksena tutustumaan Kalliokosken komeaan yhdistettyyn rauta- ja maantiesiltaan. Lisäksi on tarjolla kiertotie paikallisessa tieverkossa. Junien kulun relevanssi kiertotietä koskevassa kappaleessa jää pohdittavaksi.
Väylävirastossako ei tosiaankaan ole tiedottamisen ammattiväkeä tiedotteiden oikolukemiseen? Tämä tiedotekin olisi kohtuuhyvä muistio projektipäällikkökollegoiden kesken, mutta sen kohderyhmä kuitenkin lienee ollut yleisö? Sille tiedote paikoin näyttäytyy melko käsittämättömänä.
17.6.2023
Simo
Nelostietä Oulun ja Kemin välillä on kohennettu aika lailla viime vuosina. Kemin moottoritietä on jatkettu Oulun suuntaan ja Oulun moottori- ja moottoriliikennetietä Kemin. Oulun suunnalla ollut leveäkaistatie on siirtynyt historian lehdille, viimeinkin.
Muilta osin tie on enemmän tai vähemmän jatkuvaa keskikaiteella varustettua ohituskaistatietä. Lopputulos on varsin asiallinen. Kuivaniemen, Merihelmen ja ja Olhavan kohdalla on edelleen vanhempaa kaksikaistaista tietä ja niiden osalta ollaan laatimassa parannussuunnitelmia.
Iin ohitus on edelleen ratkaisematta ja siellä kaksikaistainen osuus on usean kilometrin mittainen. Iin ohittamiseksi itäpuolelta on laadittu aluevaraussuunnitelma kaikkiaan 17 kilometrin mittaiselle ohitustielle.
Simon kohdalla olevaa aukkoa ollaan sulkemassa. Joen (Simojoen!) kummallekin rannalle on rakenteilla eritasoliittymä. Läntisen kautta kulkee kuntakeskuksen liikenne ja itäinen liittää nelostiehen Ranualle vievän seututien 924. Ranuan tien liittymä rakennetaan nykyisen risteyksen itäpuolelle.
Simossa puretaan kiertotiejärjestelyt arvioiden mukaan heinäkuussa ja valmista on laskettu olevan syksyllä.
13.6.2023
Tarvontien aasinhatut
Teillä ja Turuilla jakeli viime vuonna aasinhattuja viitostien parannustyömaalla Juvan ja Joroisten välillä. Kukaan ei tullut lunastamaan päähinettään.
Nyt olisi taas jaossa, hieman kevyempää mallia. Koskee ykköstietä, eli Tarvontietä eli Turunväylää eli Turun moottoritietä Espoossa.
Ensimmäinen menee tuntemattomalle taholle, joka on laittanut liikennemerkkejä tien varteen, mutta ei kehdannut ilmoittaa nimeään missään. Se on ehkä ymmärrettävää. Kuvamateriaali on kuluvalta viikolta, 5.6.2023.
930 metriä. 50 km/h rajoitus. Kohta se tietyö varmaankin alkaa. Liikennemerkkitoteemissa nopeusrajoituskilpi ja lisäkilpi väärässä järjestyksessä. 60 km/h porrastuskin on päässyt unohtumaan.
2640 metriä. Työmaasta ei edelleenkään näköhavaintoa. Nopeusrajoitus palaa arvoon 120 km/h.
Tielle on siis järjestetty turhan takia yli 2,6 kilometriä nopeusrajoitusta, josta 1,7 km körötellään 50 km/h. Jos tällä tavoin ei romahduteta kunnioitusta työmaiden rajoituksia kohtaan, niin kuinka sitten.
9.6.2023
Kehätiesota
Teillä ja Turuilla käsitteli vastikään artikkelissa Pariisin kehätiet tuon suurkaupungin noin neljää kehätietä. Nyt sisimmästä, le Périphérique, on noussut sota. Sitä käydään kovin ranskalaiseen tapaan, suurin puhein ja käsiä rankasti vispaten.
Ranskalaiset käyvät neuvonpitoa eläkejärjestelmän uudistamisesta
Pariisissa järjestetään olympialaiset kesällä 2024, ja massiivisia liikenneruuhkia on odotettavissa. Périphériquen sisimmät kaistat on tarkoitus tehdä samanlaisiksi "korkean käyttöasteen kaistoiksi", kuten monessa paikassa maailmalla: varataan busseille, takseille ja kimppakyydeille. Tässä ei ole sinänsä nähty mitään erityistä ongelmaa.
Ongelma tulee siitä, että Pariisin kiistelty pormestari Anne Hidalgo on vaatinut, että järjestely jää pysyvästi voimaan ja että lisäksi koko kehätielle tulisi voimaan 50 km/h nopeusrajoitus nykyisen 70 km/h:n sijaan. Näiden toimenpiteiden perusteluiksi on esitetty, että kehätieltä katoaisi vuorokaudessa 100.000–200.000 henkilöautoa ja ilmanlaatu paranisi.
Nyt ovat esikaupungit nousseet vastarintaan. Kaikkiaan 1800 kunnan- ja kaupunginjohtajaa on allekirjoittanut kirjelmän, jossa vastustetaan suunnitelmaa. Matka-aikojen ennakoidaan pitenevät merkittävästi. Allekirjoittajat myös tuovat esiin, että mainittu autojen vähenemisen määrä ei perustu mihinkään tutkimukseen, vaan on puhdasta poliittista keskustelua.
Hidalgon suunnitelmalle on tuonut synkkiä pilviä taivaalle myös riippumattoman tutkimuslaitoksen vaikutusarvio muutaman vuoden takaisesta Seinen rannan kadun Avenue Georges Pompidou liikenteen rajoittamisesta. Tutkimusraportissa on todettu, että saasteiden kokonaismäärä ei ole vähentynyt. Seinen rannalla on puhtaampaa, mutta vahvaa lisäystä on Périphériquen eteläosissa liikenteen siirryttyä sinne. Périphériquen ympäristössä asukastiheys on suurempi, jolloin altistus kohdistuu suurempaan joukkoon ihmisiä tehden toimenpiteen kokonaishyödyn negatiiviseksi.
Toistaiseksi ei ole mitään ratkaisua hakattu kiveen. Ranskalainen neuvonpito jatkuu.
5.6.2023
Porsastelua Kirjalansalmella
Uusi silta tehdään nykyisen itäpuolelle.
Naantali-Lillmälö. Reitistä voisi saada hyvinkin suositun, jos laivalle saisi ravintolan tai tax-freen.
1.6.2023
42 hehtaaria kiviä
Femern A/S, joka rakentaa Tanskan ja Saksan välistä tunnelia, on kiviostoksilla.
Eikä aivan minkä tahansa kivien.
Koska tunnelia ei louhita, vaan betonielementit lasketaan merenpohjaan ruopattavaan ojaan, merenpohjan luontoa tuhoutuu. Pohja on kivikkoa, jonka koloissa eri kalalajit viihtyvät.
Rakennuslupaan liittyy kompensaatiovelvoite rakentaa 42 hehtaarin verran uutta kivikkoa. Uusi kivikko syntyy Fehmarnin saaren eteläpuolella sijaitsevalle merialueella, Sagas-Bankille.
Nyt on menossa esiselvitys, mistä saisi sopivia kiviä. Pitää olla jääkauden muodostamia, pitää olla ehjiä, pitää olla Itämeren alueelta ja sopiva koko olisi 60–100 senttimetriä.
Itse tarjouskilpailu järjestetään vuonna 2024. Tarvetta on noin 150 000 tonnille kiviä, eli kuskaamiseen tarvitaan proomu jos toinenkin.