29.6.2025

Koulukadun silta

Uutissi Turust:  Koulukarun alikulkusilt o valmistunut tiätty. Töiren aikaiset liikennejärjestelyt o poistettu ja sillan alituskorkeus palautettu alkuperäisse 3,6 metriin. Kaks vuat kestäneen urakan tiätty aikana vanha silt purettisse ja mut kumminki rakennettisse uurelles kahres osas kui vaa. [Konekäännös Väyläviraston tekstistä Turkuraattorilla]

Rautateiden järjestely Turussa on siis päässyt siihen vaiheeseen, että Koulukadun alikulkusilta on otettu uudelleen käyttöön. Silta on eräänlainen legenda: 3,6 metrin alikulkukorkeus takaa sen, että siltaan hajotettujen kuorma-autojen pelastamisoperaatiot ovat olleet toistuva kansanhuvi.

Vuosien varrella on paikallinen media raportoinut enemmän ja vähemmän näyttäviä suorituksia.

Nyt rakennetun uuden sillan korkeus on tietenkin suurempi kuin vanhan?

No ei...

Silta on jo nyt kuopassa ja tien syventäminen metrillä tekisi rinteestä jyrkän. Lisäksi pohjaolosuhteet ovat hankalat, eikä syvemmälle haluttu mennä. Sillan korottaminen taas olisi johtanut koko Turun ratapihan tason nostamiseen, mistä kustannukset olisivat olleet hulppeat.

Siispä jatkossakin alikulkukorkeus on 3,6 metriä. Tilannetta helpottanee se, että varsin sekavien vuosien (tai vuosikymmenten) jälkeen sataman liikenne on päädytty ohjaamaan kaupungin länsireunan kautta valtateiden päähän. Näin ollen osa riskistä on poistettu.


4 kommenttia:

  1. Täytyy myöntää, että olin pettynyt kun luin, että uusi silta tehdään yhtä matalaksi kuin vanha. Perustelut ovat kieltämättä hyvät.

    Pienestä se on kuitenkin kiinni. Toiseen suuntaan kasitie alittaa radan n. 150 m lännempänä ja sillä kohtaa sillan alikulkukorkeus ei tuota ongelmia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pienestä, mutta kaiketi riittävästi. Ratapihankadun ja Puistokadun risteys on 70 cm alempana kuin Ratapihankadun ja Koulukadun. Lisäksi nousu kaakon suuntaan sillan reunalta kadun reunaan on 12 metriä pitempi kuin laskeutuminen luoteen suuntaan. Noilla etäisyyksillä ero on noin 15 prosenttia.

      Poista
  2. Jos tietä ei voi syventää eikä rataa nostaa, niin ainahan voi siltaa ohentaa. Eikö Turussa ollut juuri kokemusta näistä siroista silloista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suattaapa hyvinniin olla, että kun tuosta höylää pois sen 80 cm, joka jää 3,60 metrin ja ajoneuvon sallitun korkeuden väliin, materiaalina ei enää olisi betoni vaan läkkipelti.

      Olisihan tuosta tosiaan voinut tehdä vinoköysisillan, jossa köydet kannattaisivat suoraan ratapölkkyjä ja jossa pölkkyjen alapintaan laitettaisiin läkkipelti suojaamaan alla olevaa liikennettä varisemiselta ja vanhanaikaisilta junan vessoilta.

      Poista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.