Oulun poliisilaitos muistutti kesällä tiellä liikkujia siitä, että tietyömailla ei ole syytä ajella kuin pullopersesiat. Ei nyt aivan näillä sanoilla, mutta sitä tarkoittaen.
Tiedotteessa oli virke, josta Teillä ja Turuilla valitettavasti on eri mieltä:
"Tietyömaiden nopeusrajoituksia ei aseteta huvikseen."
Kesäkauden aikaan tuli ajetuksi jonkin verran pitkin armasta Suomenmaata ja päällimmäiseksi ajatukseksi jää, että tietyömaiden nopeusrajoituksia asetetaan jos ei nyt täysin huvikseen niin ainakin melkein, ja yleensä ottaen aivan miten sattuu.
Näppituntumaksi jäi, että sellaiset 20 prosenttia työmaista oli kunnolla merkitty. Lopuissa oli enemmän tai vähemmän sanottavaa. Tyyppivirhe on, että alhainen nopeusrajoitus jätetään paikalleen, vaikka työtä ei tehdä, eikä koneita jää tielle. Toinen tyyppivirhe on, että nopeusrajoitus "unohdetaan" päättää. Sitten on järjestelyjä, joissa on vahva suoranaisen kiusanteon tuoksu.
Katsellaanpa otteita väyläviraston ohjeista, jotka koskevat tietyömaiden liikennejärjestelyitä. Päällystystyömaita koskevissa ohjeissa lukee muun muassa seuraavaa:
"Työvuoron alkaessa työmaa-alueeksi merkitään enintään 5 km pituinen alue. Liikennemerkkejä joudutaan yleensä siirtämään työn edetessä. Liikenne ei saa joutua ajamaan alennettua nopeutta, kohdissa, joissa nopeuden alentamiseen ei ole syytä. Tärkeää on huolehtia, että nopeusrajoitukset on rajattu koskemaan vain kohtia, joilla rajoitus on aiheellinen." (Lihavointi väyläviraston)
Siis "työvuoron alkaessa", ei "työmaata aloitettaessa".
Tienrakennustyömaille on sitten omat ja laajemmat ohjeensa, joiden sanoma on saman suuntainen.
Muutama esimerkki:
Turunväylä, Helsinki ja Espoo
Kesällä tehtiin Munkkiniemen ja Kehä II:n välillä päällystystöitä kumpaankin suuntaan. Kun viimeinenkin tiemerkintä oli tehty, ulospäin menevälle liikenteelle näytettiin Kehä I:n ja Kehä II:n välillä useiden päivien ajan ilmoitus "Puutteelliset tiemerkinnät" ja nopeusrajoitus oli 80 km/h. Vastakkaiseen suuntaan Kehä I:n ja Munkkiniemen välillä oli useita päiviä selittämätön 80 km/h rajoitus varustettuna tietyöstä kertoneella merkillä. Mitään työtä ei ollut käynnissä.
Aurinkoisena kesäpäivänä kuusikaistaisella moottoritiellä ilman mitään syytä 80 km/h rajoitus. Ei tarvinne kertoa, kuinka tarmokkaasti sitä noudatettiin.
Seututie 130, Kivistö–Klaukkala, Vantaa ja Nurmijärvi
Päällystystyömaa 5 km alkamassa 23.9.2025. Edellisenä päivänä koko matkalla on nopeusrajoitus 50 km/h. Ei tietoa, kuinka monta päivää etukäteen rajoitus on laitettu. Normaalisti 80 km/h.

50 km/h. Kaikki noudattavat. Aivan takuulla.
Seututie 879, Vuolijoki ja Vaala
Tietyömerkit noin 20 km matkalla. Mitään työtä ei havaittu, lukuun ottamatta yhdessä kohdassa ojankaivuuta. Noin 7,5 km nopeusrajoitus 50 km/h, muuten 80 km/h. Tien normaali rajoitus 100 km/h.
Seututie 130, Nurmijärvi
Alikulkusillan rakentaminen, kiertotie 40 km/h. Porrastuksen Suomen ennätys: Nopeusrajoitus 50 km/h peräti 700 metriä ennen työmaata. Kiusa se on pienikin kiusa.
Väylävirasto: "Merkkien väli porrastuksessa on 150–300 m."
Toki lähesonnistumisiakin havaittiin. Esimerkiksi valtatiellä 9 Joensuun ja Outokummun välillä oli pitkä päällystystyömaa, jossa liikennevalo-ohjaus ja follow me ‑auton käyttö oli moitteetonta. Aivan nappiin tämäkään ei mennyt: 50 km/h rajoituksen päättäminen oli unohtunut ja 80 km/h rajoitusmerkki oli useamman kilometrin päässä.
































