tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post1614448209464282890..comments2024-03-28T18:18:50.716+02:00Comments on Teillä ja turuilla: Katalonian spagettiaUnknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-21811494355560281012020-03-10T00:35:08.069+02:002020-03-10T00:35:08.069+02:00Kaupunkialue ei ole täsmällisesti määritelty käsit...Kaupunkialue ei ole täsmällisesti määritelty käsite ja eri lähteissä on huomattavastikin poikkeavia lukuja, kun asioita on laskettu vaihtelevien kriteerien mukaisesti.<br /><br />Ranking-sijoitus ei kuitenkaan ole oleellinen varsinaisen asian kannalta, vaan se tuo esiin sitä, että paljon on porukkaa paikkaseudulla ja tiet sen mukaisia. Jättäkäämme epäolennaisuuksien kaivelu vähemmälle.<br />Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-83198250104906163732020-03-09T11:25:03.199+02:002020-03-09T11:25:03.199+02:00"Espanjan Katalonian maakunnan pääkaupungin B..."Espanjan Katalonian maakunnan pääkaupungin Barcelonan kaupunkialue on väkiluvultaan Euroopan kuudenneksi suurin taajama-alue Pariisin, Lontoon, Ruhrin, Madridin ja Milanon jälkeen. Asukkaita on noin 5,3 miljoonaa; noin kaksi kolmannesta koko Katalonian väestöstä. Itse Barcelonan kaupungin asukasluku on noin 1,6 miljonaa."<br /><br />Tarkoittanet EU:n kuudenneksi suurinta taajama-aluetta (paitsi mitä tulee Lontooseen)? Koko Euroopassa edelle menevät vielä Moskova, Istanbul ja Pietari.tayanohttps://www.blogger.com/profile/12240034341709981998noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-62256346217611642982020-03-06T23:02:25.137+02:002020-03-06T23:02:25.137+02:00Vaikeaa sanoa, kun ei ole tullut käydyksi koeajama...Vaikeaa sanoa, kun ei ole tullut käydyksi koeajamassa... Ajelin sitä kuitenkin Streetview'llä ja näyttäisi aika viisaasti suunnitellulta.Jokunen tiukka ramppi on,mutta moottoritieltä poistuttaessa vain kaksi. Sekoittumista pääliikennesuunnilla ei juuri ole. Lisäksi liittyvä ja erkaneva liikenne on järjestetty kokoojaramppien kautta; parhaimmillaan tuossa kulkee kolme erillistä rinnakkaista ajorataa samaan suuntaan. Pari melko lyhyttä kiihdytyskaistaa on, mutta niitä kompensoi se, että tuolla maailmankolkalla vetoketju toimii yleensä hyvin. Toisin kuin Oulussa, jossa kaistanvaihto edelleenkin perustuu ensisijaisesti vastustajan hämäämiseen ja yllättämiseen. :-)<br /><br />Muutama kohta näyttää ensisilmäykseltä huimalta sekoittumiselta, mutta tarkemmin katsottaessa pelin henki aukeaa: erkaneva ramppi irtoaa hieman ennen kuin toiselta puolelta ramppi liittyy, jolloin rampilta toiselle ei ole kulkua eikä siten sekoittumista esiinny.<br /><br />Jos sama viritys olisi Suomessa, siinä nopeusrajoitus olisi enintään 80 km/h. Tuolla moottoriteiden läpikulkevan liikenteen nopeusrajoitus näkyy olevan 120 km/h. Toisin kuin usein arvellaan, Espanjan liikennekuolleisuus per capita on Suomea alhaisempi ja EU-maiden parhaimmistoa.Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-68260359397396253552020-03-06T19:26:21.953+02:002020-03-06T19:26:21.953+02:00Miten liittymä käytännössä toimii? Kartan ja satel...Miten liittymä käytännössä toimii? Kartan ja satelliittikuvien perusteella näyttäisi olevan useampi aika tiukka silmukka ja muutama lyhyt sekoittumisväli.Anttihttps://www.blogger.com/profile/13888720289301046662noreply@blogger.com