tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post2289350810476941382..comments2024-03-27T06:58:09.409+02:00Comments on Teillä ja turuilla: SortumiaUnknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-57722829846643187612020-04-10T12:14:23.502+03:002020-04-10T12:14:23.502+03:00Limingassa muuan purosilta siirrettiin valtiolta k...Limingassa muuan purosilta siirrettiin valtiolta kunnan hallintaan, tosin valtion piti se ensin kunnostaa ennen kuin kunta huoli sen. Kunnostuksen ajaksi rakennettiin lyhyt kiertotie ja ojaan väliaikainen rumpu. Hyvinhän se olisi normaalikesänä välttänyt, mutta juuri se kesä oli erittäin sateinen. Niinpä vesi vei kiertotien...<br /><br />Mutta osasi se kuntakin. Asuinalueemme kokoojakadulle laitettiin uusi ojarumpu, joka johti useampivuotiseen ikiliikkujaan. Talvella rumpu routi, joten keväällä paikalla oli erittäin inhottava S-kuoppa. Se tasoitettiin kuorimalla päällyste ja tuomalla hieman soraa. Syksyllä laitettiin uusi päällyste, ja talvella rumpu routi ja piiri pieni pyöri jälleen.Elyashttps://www.blogger.com/profile/10517375378059881883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-79615760111010386152020-04-10T10:47:55.602+03:002020-04-10T10:47:55.602+03:00Suomessakin on jossakin määrin kyse onnesta, ettei...Suomessakin on jossakin määrin kyse onnesta, ettei täällä ole sortunut siltoja. Jyväskylässä Kangasvuoren vesitorni sortui yllättäen 3.11.2012 ja syyksi paljastui, ettei 1970-luvulla käytetty KA-jännemenetelmä jännitetyissä betonirakenteissa kestänytkään aikaa. Huonolla tuurilla romahdus olisikin voinut sattua jollakin sillalla. Sen jälkeen monia KA-jännemenetelmällä rakennettuja siltoja uusittiin pikavauhtia, mm. Helsingissä seututiellä 100 eli Hakamäentiellä Metsämäen ylikulkusilta (jonka uusimista pian Hakamäentien remontin valmistumisen jälkeen tämäkin blogi kritisoi - syynä oli tuo, että KA-jännemenetelmän heikkous paljastui vasta Hakamäentien remontin jälkeen).<br /><br />Teiden sortuminen tai mutaan uppoaminen näyttäisi olevan vieläkin ihan ajankohtainen uhka. Valtatiellä 1 Kirkkojärven kohta Espoossa rakennettiin muutama vuosi sitten uusiksi paalulaatalle, kun tie oli uponnut niin syvälle, että vesi nousi sille ajoittain. Väylävirastolla on nyt rahoitusta odottamassa tai suunnittelussa mm. Kehä III:lla Askiston ja Espoonkartanon kohdat sekä valtiellä 7 Vanhakylän kohta Loviisassa, joissa kaikissa puupaaluhatturakenne on pettänyt ja tie uppoaa hiljalleen. Noissa onneksi tilanne on tiedossa ja niitä mitataan jatkuvasti, joten sortumisen ei pitäisi tapahtua yllättäen.<br />tienkäyttäjähttps://www.blogger.com/profile/05708916665729395623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-81345635587990810462020-04-10T00:22:22.322+03:002020-04-10T00:22:22.322+03:00Onnistui se idempänäkin, tien 372 Kiili-Hillo läns...Onnistui se idempänäkin, tien 372 Kiili-Hillo länsireuna sortui 70-luvun lopulla Vehkalahdella Myllyvuoren kohdalla ja satamaan matkannut neukkurekka selvisi nipin napin perävaunun kulkiessa osin tyhjän päällä. Viranomaisilla oli täysi työ vakuutella rekkakuskille, että hän ei ole syyllinen tapahtuneeseen, Haminan konstilla oli tapana paikata kielitaidon puutteitaan neukkupenojen mokissa osoittelemalla itään ja murahtaa "Siperia". Tie oli rakennettu 45-asteisen kallionrinteen päälle ja alapuolella oli Ruissalon savipelto, johon upposi myöhemmin motarityömaalla paalutuskone tästä 400 m länteen. Haminan itäisen liittymän vaiheilla upposi myös tuliterä 50 t Hitachi-kaivinkone puomin selkää myöden, esiinkaivu kesti pari viikkoa.JukkeliVhttps://www.blogger.com/profile/07516039228281968200noreply@blogger.com