tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post2812321287187894628..comments2024-03-29T01:21:02.518+02:00Comments on Teillä ja turuilla: Iisakin kirkko, RuotsiUnknownnoreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-48771016965776389282020-09-22T01:56:36.517+03:002020-09-22T01:56:36.517+03:00Antille: Tiedän ja tiedostan täsmälleen tuon asian...Antille: Tiedän ja tiedostan täsmälleen tuon asian mitä olet selittämässä.<br />Valtatie-liikenne on kumminkin ennustettu kasvavan 20v sisään(liikennevirasto valtakunnalliset liikenne-ennnusteet 57/2018) ~20%, jossain maakunnissa enemmän ja toisissa vähemmän.<br /><br />Siinä vaiheessa pullonkaulapaikkoja alkaa olemaan jo monin kerroin enemmän. Tähän vielä kun lasketaan se yhteiskunnallinen muutos että ihmiset, erityisesti toimeentulevat lapsiperheet haluaa muuttaa pois kaupunkilähiöistä lähemmäksi "rauhallista" maaseutua niin liikenne lisääntyy luultavasti vielä hiukan lisää. Tämä koskee siis kaikkia kasvavia kaupunki-alueita.<br /><br />Olli H.https://www.blogger.com/profile/01600142845499539632noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-87807290242333440712020-09-20T18:43:20.766+03:002020-09-20T18:43:20.766+03:00Olli H.: Toistan tässä nyt aika paljon edellisiä k...Olli H.: Toistan tässä nyt aika paljon edellisiä kommentteja, mutta Suomi on harvaan asuttu, 5,5 miljoonan asukkaan maa, jossa nykyisten moottoriteiden ulkopuolisten valtateidenkin <a href="https://vayla.fi/kartat/liikennemaarakartat" rel="nofollow">liikennemäärät</a> jäävät muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta selvästi alle kymmenentuhannen ajoneuvon vuorokaudessa. Siksi Suomessa ei ainakaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa tarvita Länsi- ja Keski-Euroopan maiden kaltaista moottoritieverkkoa eikä sellaisen havitteleminen ole realistista jo määrärahojen vähäisyyden vuoksi. Joitain yksittäisiä pullonkaulapaikkoja toki on lähinnä suurten kaupunkien ympäristössä, mutta kovin suuria moottoritieprojekteja tuskin enää nähdään.<br /><br />Tieverkko kaipaa toki kehittämistä edelleen, mutta pääosin moottoriteitä kevyemmät ratkaisut, kuten keskikaiteet, ohituskaistat ja yksittäiset eritasoliittymät, riittävät.Anttihttps://www.blogger.com/profile/13888720289301046662noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-63230831833786002372020-09-19T14:35:41.471+03:002020-09-19T14:35:41.471+03:00Vanhojen rakennuskustannusten vertaaminen nykyaika...Vanhojen rakennuskustannusten vertaaminen nykyaikaan olisikin mielenkiintoista. Minulla on näppituntuma, että tiehankkeiden kustannukset ovat kasvaneet kovaa vauhtia viimeisen 10 - 15 vuoden aikanakin. Tuottavuuskehitys on ollut maltillista verrattuna moniin muihin aloihin: samanlaiset kaivinkoneet ja dumpperit siellä työmailla on kuin 30 vuotta sitten ja samanlaisia teräsbetonisiltoja rakennetaan edelleen samalla tekniikalla. Suunnittelu on siirtynyt tietokoneella tehtäväksi ja nykyään se tietokoneella tehty suunnitelma siirtyy tabletille työkoneen hyttiin, mutta siinä se suurin tietotekninen murros maanrakennuksessa on.<br /><br />Tieverkon valmiina olemissa on tietysti kyse myös siitä, mikä on tavoitetaso. Iso osa päätieverkosta on peräisin vielä 1960-luvulta ja sen liikenneturvallisuutta voisi parantaa esim. keskikaideratkaisuin. Liikenne12:n luonnoksessa on esitetty, että seuraavan 10 vuoden aikana pelkästään maantieverkon pääväylien investointitarpeet olisi 2 - 3 miljardia. Rahaa ei ole luvassa kuin murto-osa siitä.<br />tienkäyttäjähttps://www.blogger.com/profile/05708916665729395623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-26080000042066394382020-09-19T13:00:54.984+03:002020-09-19T13:00:54.984+03:00Tästä maasta puuttuu kattava moottoritie-verkosto,...Tästä maasta puuttuu kattava moottoritie-verkosto, on vaan hyviä teitä Helsinkiin päin CCCP-tyyliin+tilkkutäkkiä(hieman enemmän ja vähemmän remontoitua) siellä täällä missä ei mtietä.<br /><br />Tämä on suorastaan surkuhupaisaa kun saadaan periaatepäätöksien yms. EU-hömpötyksien kautta tehtyä esim. moottoritie rajalle asti mutta liikennettä siellä ei ole sen enempää kuin joillain vilkkailla 1+1 teillä.Olli H.https://www.blogger.com/profile/01600142845499539632noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-18197321243725845212020-09-18T15:17:25.611+03:002020-09-18T15:17:25.611+03:00Ruotsiin ja eritoten Tukholman kehätiehen liittyvi...Ruotsiin ja eritoten Tukholman kehätiehen liittyvistä vertailuista on hyvä huomata muun muassa seuraavaa:<br /><br />- Kehätien rakentamiskustannuksista on sovittu katettavan noin 60% Tukholman ruuhkaverosta, joka on liikennehankkeisiin korvamerkittyä rahaa. Veron brutto vuonna 2019 oli luokkaa 1,6 miljardia kruunua. (Viivästymisen aiheuttamat lisäkustannukset hiertävät. Tukholma on ollut haluton maksamaan viuluja ruuhkaverosta.)<br /><br />- Olettaisin, että jos kaikki 55 vuoden aikana Kehä III:n rakentamiseen ja uudelleenrakentamiseen laitetut summat diskontattaisiin nykyarvoon, niiden summa tuskin aivan mahdottomasti poikkeaisi siitä, mitä Tukholmassa nyt investoidaan kerralla.<br /><br />- Suomen tieverkko rupeaa olemaan melko valmis ja investoinnit painottuvat uusien yhteyksien sijaan yksittäisten pullonkaulojen aukaisuun. Ruotsin strategia on ollut toisenlainen: Siellä on panostettu ennen kaikkea muutamaan runkomoottoritiehen. Sen sijaan alempi tieverkko on monin paikoin hätkähdyttävän alkeellinen. Suomessa on enää harvoja paikkoja, joissa valta- ja kantatie työntyy taajamiin, mutta Ruotsissa samanluokkaisilla teillä (numero enintään 99), taajamissa käydään huomattavan monessa paikassa. Siksi on luonnollista, että Ruotsissa joudutaan panostamaan suhteessa enemmän uushankkeisiin.Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-54156894746103547952020-09-18T10:52:41.327+03:002020-09-18T10:52:41.327+03:00Ei se pelkästään rikkaudesta ole kiinni. Kyllä mei...Ei se pelkästään rikkaudesta ole kiinni. Kyllä meilläkin voitaisiin, mutta [politiikka].jmkhttps://www.blogger.com/profile/02372457419520010667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-58173468387254254592020-09-17T18:28:11.586+03:002020-09-17T18:28:11.586+03:00Det rika Sverige. Vaikka Ruotsissa projektia hauku...Det rika Sverige. Vaikka Ruotsissa projektia haukutaankin fiaskoksi, niin kateeksi käy, että siellä on varaa rakentaa euroissa yli kolmen miljardin ohitustie. Suomessa teiden rakentaminen käy koko ajan vain nihkeämmäksi: Liikenne 12:n luonnoksessa isot parantamishankkeet lopetetaan melkein kokonaan.<br />tienkäyttäjähttps://www.blogger.com/profile/05708916665729395623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-52305145247906093042020-09-17T13:37:36.746+03:002020-09-17T13:37:36.746+03:00Ja muuten, Suomen vastaava mittayksikkö taitaa oll...Ja muuten, Suomen vastaava mittayksikkö taitaa olla EduskuntataloElyashttps://www.blogger.com/profile/10517375378059881883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-58198119737562564622020-09-17T07:45:12.727+03:002020-09-17T07:45:12.727+03:00Tukholman aluella tuskin tulee ongelmia löytää 11 ...Tukholman aluella tuskin tulee ongelmia löytää 11 globenille kalliomursketta hyötykäyttöä.Elyashttps://www.blogger.com/profile/10517375378059881883noreply@blogger.com