tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post4818436966319518723..comments2024-03-28T18:18:50.716+02:00Comments on Teillä ja turuilla: Olisiko Saksasta mahdollista oppia?Unknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-5568122069307690972011-05-20T08:44:46.159+03:002011-05-20T08:44:46.159+03:00Tuo Tiehallinnon tekemä selvitys osoittaa, että sa...Tuo Tiehallinnon tekemä selvitys osoittaa, että saman asiakokonaisuuden voi toteuttaa hyvin eri tavalla. Se toki myös kertoo, että nykyjärjestelmään liittyvät pulmat on tiedostettu. Toimenpide-ehdotusten osalta paperi jää aika hampaattoman araksi, vähän kuin kissa kuumaa puuroa kiertämässä.<br /><br />Itse en täysin allekirjoita sitä selvityksessäkin näkyvää ajattelutapaa, että viitoituksessa esiintyvien nimien määrää pitää voimakkaasti rajoittaa. Esimerkiksi saksalainen moottoritien suunnistustaulu usein luettelee huomattavan määrän nimiä. Tässä asiassa on Suomessa lievennetty aiemmin hyvinkin tiukkoja pelisääntöjä ja nykyisin moottoritieltä saatetaan viitoittaa viiteenkin erkanevaan kohteeseen.<br /><br />Kuten selvityskin toteaa, B-tyypin suunnistustaulun luettavuus on nykyisin huono. Värikooditus tekee taulut aika sekaviksi ja tarkka ruudutus vielä vaikeuttaa hahmottamista.<br /><br />Olettaisin, että Liikennevirastossa on noteerattu kokonaisuudistuksen tarve. Mikä sitten homman prioriteetti voisi olla, onkin sitten jo eri kysymys.Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-38945011684428608712011-05-11T12:14:00.030+03:002011-05-11T12:14:00.030+03:00Oletko kokeillut tehdä tuosta ehdotusta Liikennevi...Oletko kokeillut tehdä tuosta ehdotusta Liikennevirastolle tai liikenne- ja viestintäministeriölle? Ovatko vastanneet mitään? Joitain <a href="http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf/3200927-vopastusmerkkienluettavuu.pdf" rel="nofollow">selvityksiä</a> ovat tosin itsekin asiasta tehneet. <br /><br />Pientä viilausta voisi tosin tehdä: viimeisessä esimerkkikyltistä ylemmästä Kehä II -opastuksesta ei nyt oikein tiedä, jatkuuko se suoraan vai kääntyykö vasemmalle.<br /><br />Samoin etäisyystauluihin laittaisin haarautuvien teiden tienumerot suomalaisen tavan mukaisesti katkoviivoihin.<br /><br />Mutta perusidea näyttäisi siis hyvältä.<br />Hyvää on myös se, että toisin kuin nykyisissä kylteissä, sinun ehdotuksessasi ei enää HUUDETA.Anttihttps://www.blogger.com/profile/13888720289301046662noreply@blogger.com