tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post4968852789931235552..comments2024-03-29T01:21:02.518+02:00Comments on Teillä ja turuilla: Kysyntää ja tarjontaaUnknownnoreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-32446130113413678162018-11-11T15:11:32.842+02:002018-11-11T15:11:32.842+02:00Unohdat tästä analogiasta kokonaan sen, että maito...Unohdat tästä analogiasta kokonaan sen, että maito voi muuttua vedeksi tai viiniksi.<br /><br />Kyllä ajatus on siinä, että ihmiset (miksei tavaratkin) valitsevan sen kulkumuodon, jossa on kapasiteettia. Siksi kannattaa tarjota mieluummin kapasiteettia sellaiseen kulkumuotoon, jota halutaan. Tässä tapauksessa ihmisten osalta joukkoliiikenteeseen, joka on tilatehokkaampaa (tuottaa tehokkaampaa kaupunkia) ja vähentää päästöjä.<br /><br />Helsingin moka yleiskaavan bulvardikaavoissa oli se, että niissä ei luvattu tätä lisäkapasiteettia toteuttaa. Siis esim. lisää raitioteitä tai metroa. Espoossahan Histan kaava kaadettiin aikoinaan täysin samoin perustein. Östersundomissa taas tämä lupaus on olemassa eikä mikään siellä etene ilman tätä liikenneyhteyspäätöstä.<br /><br />Ajoneuvoliikenteen kapasiteettia taas kannattaa tarjota niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Tarpeen määrittelyyn hinnoittelu on yksi toimivimpia keinoja. Lienee taas ajan kysymys koska tähän tullaan. Kaupunkien kannattaa tämä nyt tehdä itse, muuten ehtii ministeriö ajoneuvoliikenteen hinnoitteluineen ja verorahat menevät silloin valtion kassaan.artsilahttps://www.blogger.com/profile/13554721353065679406noreply@blogger.com