tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post5114994253788019075..comments2024-03-28T18:18:50.716+02:00Comments on Teillä ja turuilla: SiltatiheysUnknownnoreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-42472781588833197872021-03-26T22:37:24.170+02:002021-03-26T22:37:24.170+02:00Tierekisterin tieosoitteilla ja kyltityksellä on y...Tierekisterin tieosoitteilla ja kyltityksellä on yksi fundamentaalinen ero: Tierekisterissä teiden tietoja ja kullakin tieosuudella on tasan yksi numero. Viitoitus puolestaan ilmaisee reittiä ja samalla tieosuudella voi olla useita reittejä.<br /><br />Se on sitten oma kysymyksensä, onko nykyinen malli asianmukainen. Esimerkiksi reittiperustainen heuristinen reitinlaskenta (seurataan tien numeroa) on nykyisessä ratkaisussa hankalasti toteutettava. Sekin, että teitä yhdistävillä eritasoliittymillä ja kiertoliittymillä on omat numeronsa, vaikeuttaa asiaa. Esimerkiksi tiukasti Digiroadin sisältöä tulkiten tiet 4 ja 20 eivät kohtaa Oulun Laanilan liittymässä. Ne kyllä leikkaavat toisensa, eri tasossa, mutta kulku teiden välillä kulkee tien 28404 kautta. Tai Vt13 ja Kt63 eivät risteä Kaustisilla, vaan ne liittää toisiinsa liikenneympyrä numeroltaan 27401. Kumpikin mainitusta teistä siis katkeaa Kaustisella.Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-34108189981074157522021-03-26T18:53:35.207+02:002021-03-26T18:53:35.207+02:00Menneinä aikoina tuollaisilla mainitsemasi Kuopijo...Menneinä aikoina tuollaisilla mainitsemasi Kuopijon esimerkin kaltaisilla tierekisterin kummallisuuksilla ei ehkä ole ollut niin väliä, kun tierekisteri on ollut lähinnä virkamiesten tapa kuvata tieverkkoa. Karttojen tekeminen on ollut enemmän tai vähemmän käsityötä, jolloin kummallisuudet on (oletettavasti) saatu karsittua.<br /><br />Nykyisin nämä kummallisuudet kuitenkin valuvat rekisteristä automaattisesti myös ihan tavallisten tienkäyttäjien käytössä oleviin karttoihin ja navigaattoreihin, joten soisi, että tierekisterin tienumerointi korjattaisiin mahdollisimman hyvin vastaamaan sitä, mitä kyltteihinkin on merkitty.Anttihttps://www.blogger.com/profile/13888720289301046662noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-79723049750289313452021-03-25T23:09:31.162+02:002021-03-25T23:09:31.162+02:00Tässä poiminnassa tosiaan olivat mukana kaikki tie...Tässä poiminnassa tosiaan olivat mukana kaikki tiet, joilla on numero, omistussuhteista riippumatta.<br /><br />Kun nämä tapaukset, joissa muun kuin valtion omistama tie numeroltaan 1-19999 piirretään kartalle, on helppo päätyä johtopäätökseen, että niissä on varmaankin jonkin logiikka, mutta logiikka jää kovin salaperäiseksi. Kovin johdonmukaisia ratkaisut eivät ole.<br /><br />Sinänsä olisi melko loogista, että läpikulkuväylillä olisi virallinen numero aivan riippumatta siitä, onko kyseessä valtion vai kunnan tie. Tämä saattaisi edesauttaa jollain tavalla loogisen viitoituksen syntyä. Esimerkiksi Porvoossa viitoitetaan läpi kulkeva 170 yhtenäisin reunoin, Hämeenlinnassa 130 katkoreunoin ja Lahdessa 140 osin ei mitenkään.<br /><br />Esimerkiksi ysitie pomppaa etelästä tultaessa Kuopiossa keskustaan ilmeisesti vanhasta muistista ajalta, kun se päättyi Kuopioon. Raatihuoneen nurkalla Kauppakadun kulmassa Puijonkadun numero muuttuu 9:stä 5555:ksi. Kaupungin läpäisevä moottoritie on viitotettu 5/9/E63, mutta ysitie on siis muualla. Joensuussa taas kaikki katuverkon reitit ovat 4xxxx-numeroituja erikoiskuljetus- ja varareittejä.<br /><br /><a href="https://www.google.fi/maps/@62.8752197,27.6226318,3a,75y,20.09h,87.02t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipMLC8RXrXZV0FCPwEgPJhH1n0zG5Rx4_XUeaV4!2e10!3e11!7i7680!8i3840" rel="nofollow"><b>Ysitie kääntymässä oikealle</b></a>Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-36305333689080041292021-03-25T14:25:40.586+02:002021-03-25T14:25:40.586+02:00Kyllä ulottuu, mutta samassa kartassa Lävistäjän j...Kyllä ulottuu, mutta samassa kartassa Lävistäjän ja (Tuiran) Valtatien välisellä osuudella on musta reunus, joka kertoo, että kyse on yhdystien katuosuudesta. Myös paikallisen lehtikirjoittelun perusteella on kaupungin eikä Väyläviraston tai ely-keskuksen ongelma pitää sillat kunnossa ja ilmeisesti myös uusia ne joskus 20 vuoden päästä.<br /><br />Tuossa tiessä on rekisteri- ja numerointinäkökulmasta muutakin kummallista: yhdystiestatuksestaan huolimatta se on Aleksanterinkadulta Iskoon viitoitettu (katkoviivalla tosin) osaksi seututietä 847, joka tienumerokartan mukaan kuitenkin ylittää Oulujoen Rautasiltaa pitkin ja tämän jälkeen teleporttaa itsensä Miljoonamontusta Linnanmaalle.Anttihttps://www.blogger.com/profile/13888720289301046662noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-23360017210505526642021-03-25T14:06:46.117+02:002021-03-25T14:06:46.117+02:00Mielenkiintoista. Väyläviraston tienumerokarttakin...Mielenkiintoista. Väyläviraston tienumerokarttakin nimittäin on sillä kannallla, että 8156 ulottuu koko matkan Nelostieltä Iskon liittymästä Merikosken siltojen kautta Lävistäjälle.<br />Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-4736077277477640462021-03-25T13:55:41.155+02:002021-03-25T13:55:41.155+02:00Punaisiksi leimattuja asiakirjoja en ole lukenut, ...Punaisiksi leimattuja asiakirjoja en ole lukenut, mutta arvelisinpa, ettei panoksia ole silloissa valmiina. Olisivat melkoinen turvallisuusriski ja kiinnostaisivat varmaan rikollisia. Sen sijaan joku on todennäköisesti miettinyt, mihin ne panokset kannattaa asentaa, jos tarvitsee.<br /><br />Varsinaiseen asiaan tai ainakin sen viereen: Postauksen ensimmäisessä virkkeessä puhutaan Väyläviraston omistamista silloista. Vaikuttaisi kuitenkin, että mukana ovat myös valta-, kanta-, seutu- ja yhdysteiden (kuntien omistamat) katuosuudet: nimittäin 8156:n noinkin korkea siltojen osuus ei selity, elleivät Oulun kaupungin omistamat Merikosken sillat ole laskuissa mukana. Tämä on toki semantiikkaa: tienkäyttäjänhän ei onneksi tarvitse välittää siitä, kuka minkäkin sillan omistaa.Anttihttps://www.blogger.com/profile/13888720289301046662noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-27475855584727846362021-03-24T20:35:51.257+02:002021-03-24T20:35:51.257+02:00Kyllä, 98 jäi tältä listalta pois, mutta sen ei ta...Kyllä, 98 jäi tältä listalta pois, mutta sen ei tarvitse lainkaan surra. Se sijoittuu varsin korkealle maan koomisimpien pääteiden listalla 527 metrin pituudellaan. Siltatiheyslistalla se on sijalla 12.<br /><br />Viiden kilometrin suodatusraja poisti noin kolmanneksen aineistosta. Jokin toinen raja olisi saattanut jonkin verran vaikuttaa tulokseen.<br /><br />Siltojen kohtaloa kriisitilan vallitessa käsitellään punaiseksi leimatuissa asiakirjoissa.<br />Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-9402937633050548952021-03-24T18:09:01.117+02:002021-03-24T18:09:01.117+02:00Onkohan silloissa nykyisin valmiina räjähdyspanoks...Onkohan silloissa nykyisin valmiina räjähdyspanokset kriisiajan tilanteita varten? Putinin porukalla on varmaan jokainen silta tarkkaan tiedossa ja suunnitelma, miten tuhoutunut silta kierretään tarvittaessa. TVhttps://www.blogger.com/profile/05301132751891967088noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-1888038912581224522021-03-24T14:15:23.726+02:002021-03-24T14:15:23.726+02:00Harmillisesti annetuilla lisäehdoilla kantateistäk...Harmillisesti annetuilla lisäehdoilla kantateistäkin leikkautui 98 pois.OulaLhttps://www.blogger.com/profile/07557391774808788563noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-84574957337892192462021-03-23T10:33:16.402+02:002021-03-23T10:33:16.402+02:00Tyskas oli yksi Kivenlahden alueen kantatiloista, ...Tyskas oli yksi Kivenlahden alueen kantatiloista, tunnettu jo 1500-luvulla. Tyskas ja Antas yhdistettiin Stensvikin kartanoksi 1860-luvulla, ja nimet ovat jääneet elämään kadunnimissä.<br /><br />Kasitien siltatiheys on 7,3 km siltaa per 670 km ajorataa, eli noin 1,09 prosenttia.<br />Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-19381300744992925752021-03-23T09:52:16.538+02:002021-03-23T09:52:16.538+02:00Eipä näytä vt 8 pärjäävän lyhyemmilleen. Sehän kyl...Eipä näytä vt 8 pärjäävän lyhyemmilleen. Sehän kyllä onkin pitkistä valtateistämme varsin vähän "rakennettu"<br /><br />Tyskaksentie? Onpa kumma tiennimi Espoossa.Elyashttps://www.blogger.com/profile/10517375378059881883noreply@blogger.com