tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post5391563498346986033..comments2024-03-29T01:21:02.518+02:00Comments on Teillä ja turuilla: VolatiliteettiaUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-80902540433342549842019-09-20T09:37:29.208+03:002019-09-20T09:37:29.208+03:00Spekuloidaanpa hieman lisää. Oletetaan, että tien ...Spekuloidaanpa hieman lisää. Oletetaan, että tien ripeästi rakentaminen maksaa 100 rahaa ja työnaikaisen haitan arvo on 5 prosenttia tästä. H/K-suhteesta 1,0 laskemme, että tien hyöty on siis 105 rahaa.<br /><br />Entäpä, jos tie rakennetaan kahden vuoden sijaan kuudessa?<br /><br />Työnaikainen haitta ei kasva kolminkertaiseksi, koska osa tiestähän on jo valmiina. Laitetaan riita puoliksi ja arvioidaan sen olevan 10% alkuperäisestä kustannusarviosta, eli 10 rahaa. Myös tietyön kustannus kasvaa. Arvioidaan nousun olevan 10%. Näin rakentamis- ja haittakustannnukseksi muodostuu 120 rahaa.<br /><br />Samaan aikaan rakentamisesta saatava hyöty jää osin saavuttamatta: muun muassa liikenneonnettomuudet eivät vähene odotetusti. Oletetaan, että hyöty on arvioitu saavutettavan 50 vuodessa. Tällöin voidaan arvioida, että neljän vuoden viive syö hyödystä 8% eli 8,4 rahaa. Hyödyksi jää siten 96,6 rahaa.<br /><br />Nyt meillä on siis 96,6 rahaa hyötyä ja 120 rahaa kustannuksia. Siitä on johdettavissa, että H/K-suhde onkin enää 0,8.<br /><br />Ei kaikkein tieteellisin laskelma, mutta ei savua ilman tulta.Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-75003671186074741312019-09-19T21:20:26.313+03:002019-09-19T21:20:26.313+03:00Kehityskäytäväselvityksessä on sentään vedetty hih...Kehityskäytäväselvityksessä on sentään vedetty hihasta joku rahallinen arvo tietyön aiheuttamille haitoille. Hyvä, että sentään jotain, eikä pelkkää nollaa.<br /><br />"Rakentamisen aikaisten haittojen on arvioitu olevan noin 5 % hankkeen raken-tamiskustannuksista."<br /><br />Näin on Stetsonista saatu kevennetyn vaihtoehdoin tietyöhaitoiksi 2,1 miljoonaa euroa.<br /><br />Kun samalla on arvioitu tietyön kestävän 2 vuotta, ja liikennemäärä on jotain 7000 ajoneuvoa vuorokaudessa eli 5 miljoonaa ajoneuvoa tietyön aikana, on siis laskettu tietyöstä tulevan haittaa vain 40 sentin verran ajokertaa kohti. Halvalla menee. Varmaan tietyön järjestelyt tehtään niin hyvin, että haittoja ei tule tuon enempää. Suomessahan tunnetusti panostetaan tietyön aikana liikenteen sujuvuuteen.<br /><br />jmkhttps://www.blogger.com/profile/02372457419520010667noreply@blogger.com