tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post5434776469720684791..comments2024-03-29T01:21:02.518+02:00Comments on Teillä ja turuilla: Springfield, VAUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-57426179501914713382021-03-09T09:08:29.084+02:002021-03-09T09:08:29.084+02:00USA:n järjestelmä, jos sitä järjestelmäksi voi kut...USA:n järjestelmä, jos sitä järjestelmäksi voi kutsua, on kovin erilainen. Erilaisia luokituksia on päällekkäsiä. Liittovaltiotasoisen liikenneviraston FHWA:n luokitus lähtee käyttötarkoituksesta, massasta ja akselien määrästä. Se on monimutkaisempi kuin EU:n luokitus ja kun liikennemerkeissä ei juuri piktogrammeja käytetä, kuvan kaltainen tekstikilpi on toimivin. Idea on, että raskas liikenne busseja lukuun ottamatta pysyköön poissa. Ei tarvitse pohtia, onko avolavapaku henkilöauto, pakettiauto vai kuormuri. Tämä eurooppalainen jako kun perustaltaan ei ole tekninen vaan verotuksellinen.<br /><br />Suomessa tieliikennelain mukaisesti voidaan käyttää tekstillistä liikennemerkkiä, jos tarkoitukseen vahvustettua merkkiä ei ole. Tässä tapauksessa kuitenkin ehkä laitettaisiin merkki "kuorma- ja pakettiautolla ajo kielletty" ja siihen lisäkilveksi joko sopiva painoraja tai "koskee kuorma-autoja".Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-63209624465887832212021-03-09T08:36:09.125+02:002021-03-09T08:36:09.125+02:00Amerikkalaisilla on tuo tapa tunkea tekstiä liiken...Amerikkalaisilla on tuo tapa tunkea tekstiä liikennemerkkeihin, mutta... kuinka Suomessa merkittäisiin, että vain kaksiakseliset ajoneuvot (sekä bussit) ovat sallittuja? C3 ei kelpaa, koska pienimmät kuorma-autot sekä pakettiautot ovat kaksiakselisia.<br /><br />Tai ehkäpä pitäisi vain todeta, että meikäläinen lainsäädäntö ei tee rajoituksia akselimäärän (mutta kylläkin painon) perusteella.Elyashttps://www.blogger.com/profile/10517375378059881883noreply@blogger.com