tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post5440440102447245862..comments2024-03-29T01:21:02.518+02:00Comments on Teillä ja turuilla: FehmarnUnknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-48397535355895195132016-04-13T00:18:02.543+03:002016-04-13T00:18:02.543+03:00Noin vaarallinen tunneli ei Suomessa voisi olla ku...Noin vaarallinen tunneli ei Suomessa voisi olla kuin 60 kmh rajoituksen omaava.janne.pohjalahttps://www.blogger.com/profile/09512647606411778759noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-76646692720005980452016-03-13T22:05:35.884+02:002016-03-13T22:05:35.884+02:00Ajoaikasäädökset helposti unohdetaan, kun pohditaa...Ajoaikasäädökset helposti unohdetaan, kun pohditaan kiinteitä yhteyksiä Suomesta jonnekin. Ammattiliikenteen ajoaika on enintään 9 tai 10 tuntia vuorokaudessa. Käytännössä rekka liikkuu enintään luokkaa 600-700 km vuorokaudessa yhdellä kuskilla. Vähimmäislepoajan mittainen lauttamatka on varsin optimaalinen: Sen aikanakin tavara liikkuu noin 300 km. <br /><br />Kun väli Turku-Tukholma ja Malmö/Trelleborg-Travemünde ajetaan yölautalla, Itä-Suomesta lähtevä kuljetus ehtii kolmantena päivänä jonnekin Frankfurtin tienoille asti. Jos Ruotsiin olisi tie Turusta, ensimmäinen yö vietettäisiin Turussa, toinen Jönköpingissä, kolmas Hampurissa ja neljännen päivän illansuussa oltaisiin Frankfurtissa. Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-22735388613470355412016-03-11T01:42:01.994+02:002016-03-11T01:42:01.994+02:00Riittäisikö Fehmarnsundille ylipäänsä yksi silta v...Riittäisikö Fehmarnsundille ylipäänsä yksi silta vai tekisikö saman tien kaksi?<br /><br />Olisi houkuttelevaa saada yhtäjaksoinen moottoritie Saksasta Tanskaan (muutenkin kuin Jyllannin kautta), mutta eihän moottoritie voi jäädä Fehmarnin ainoaksi yhteydeksi muusta Saksasta. Nähtäväksi jää, millaisiksi liikennemäärät kehittyvät ja miten paljon olemassaoleva silta jaksaa vetää.<br /><br />Vaihtoehdoiksi näkisin lähinnä<br />- status quo<br />- yksi uusi silta, josta tulee moottoriliikennetie, vanha silta jää ennalleen<br />- yksi uusi silta, josta tulee sekaliikennetien toinen ajorata ja vanhasta tulee se toinen<br />- yksi uusi silta, josta tulee moottoritien toinen ajorata ja vanhasta tulee se toinen; lisäksi lautta tai junakuljetus moottoritieltä kielletylle liikenteelle<br />- kaksi uutta siltaa, joista tulee moottoritien kaksi kaistaa<br /><br />Varsinkin Suomesta tai Suomeen ajavalle ammattiliikenteelle (miksei hupiliikenteellekin) houkutteleva vaihtoehto saattaa tosin jatkossakin olla lautta Malmöstä Travemündeen, koska se rytmittää mukavasti matkaa Tukholman ja Keski-Euroopan välillä ja tarjoaa säädetyn pituisen vuorokausilevon.Oula Lintulahttps://www.blogger.com/profile/10719996243710759399noreply@blogger.com