tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post6399197824466819504..comments2024-03-29T01:21:02.518+02:00Comments on Teillä ja turuilla: Kolmiodraaman kaislikko suhiseeUnknownnoreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-5814481901694415502021-05-26T12:52:25.334+03:002021-05-26T12:52:25.334+03:00Kirjoititte, että se kaksiramppinen liittymä olisi...Kirjoititte, että se kaksiramppinen liittymä olisi rakennettu vasta samassa yhteydessä kuin Hanasaaren kulttuurikeskuskin. Hieman yllättävästi tämä ei pidä paikkansa. Hallussani oleva vanha kartta vuodelta 1966 osoittaa, että se oli samassa muodossa olemassa jo silloin. Ilmeisesti tuo poikkeuksellinen liittymä oli rakennettu jo samassa yhteydessä, jolloin Länsiväylä/Jorvaksentie levennettiin moottoritieksi. Tosin ennen kulttuurikeskuksen rakentamista siinä epäilemättä oli vielä vähemmän liikennettä kuin sen jälkeen.<br /><br />Kirjoituksessasi mainittiin myös se Länsiväylältä lännestä päin Katajaharjuntien risteykseen johtava ramppi. Sekin on yhdessä suhteessa ilmeisesti ainutlaatuinen Suomen moottoritieliittymien joukossa. Sen erkanemiskohdassa nimittäin ei ole mitään paikannimellä varustettua opastetta, pelkkä ryhmitysmerkki vain. Lauttasaaren alueella on kyllä toinenkin moottoritieliittymä, Lemissaarentien päässä, ja siinä kyllä on kummastakin suunnasta tultaessa tienviitta, jossa lukee Lauttasaari.<br />KLShttps://www.blogger.com/profile/13147808350317836907noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-35877432481728742182021-05-22T11:43:50.022+03:002021-05-22T11:43:50.022+03:00Niistä pääkaupunkiseudun jäsentenvälisistä tuolla ...Niistä pääkaupunkiseudun jäsentenvälisistä tuolla seudulla elävänä esimerkkinä on Länsiväylän 1990-luvun remontti, jossa tehtiin erittäin järeät bussikaistajärjestelyt Karhusaaren ja Hakalehdon välillä. Länteen päin mennessä bussikaistat menevän liittymäalueiden läpi kokonaan omaa uraansa, jota varten on rakennettu aikamoiset siltahässäkät. Länsiväylän "bussimetrolla" osoitettiin Helsingille, että Espoo ei ikinä suostu rakentamaan Helsingin tuputtamaa länsimetroa. No, 2001 Espoon tekniseksi johtajaksi valittiin Helsingin kiinteistöviraston päällikkö Olavi Louko eikä mennyt montaa vuotta, että Espoo päättikin länsimetron rakentamisesta. Kalliit bussijärjestelyt ehtivät olla käytössä reilut 20 vuotta. (Onhan ne vieläkin jäljellä, mutta niitä käyttäviä busseja ei juurikaan ole)tienkäyttäjähttps://www.blogger.com/profile/05708916665729395623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-22830303309459666542021-05-22T11:06:07.924+03:002021-05-22T11:06:07.924+03:00Penkereen eteläreunan tie Koivusaaren ja liityntäp...Penkereen eteläreunan tie Koivusaaren ja liityntäpysäköintialueen välillä on kevyen liikenteen väylä.Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-51731484401027642882021-05-22T10:59:48.825+03:002021-05-22T10:59:48.825+03:00Kylläpä piti tutkia maastokarttaa ja kuukkelimapsi...Kylläpä piti tutkia maastokarttaa ja kuukkelimapsia tarkkaan. Hanasaaren ja Koivusaaren välillä näyttää olevan tie, tosin se on ilmeisesti vain työmaatie länsimetron rakentamiseen ja Koivusaaren ajotunneliin. Mikä tilanne sitten lieneekään länsimetron valmistumisen myötä, ja onko Koivusaaren ja ko. työmaatien välillä mitään ajokelpoista yhteyttä jaa karttatutkielmana vähintäinkin epäselvästi.<br /><br />Pääkaupunkiseudun jäsentenväliset ja yhteistyökyvyttömyys ei sinänsä yllätä."Sipoon ryöstökin" näyttää tuottaneen Helsingille vain palasen kallioita ja luonnosuojelualueita.Elyashttps://www.blogger.com/profile/10517375378059881883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-6644760948592185522021-05-22T07:32:16.113+03:002021-05-22T07:32:16.113+03:00Pienestä koostaan huolimatta Hanasaari on varsinai...Pienestä koostaan huolimatta Hanasaari on varsinainen vaikutusvallan keskus. Sillä on tiiviit yhteydet kaikkiin merkittäviin puolueisiin ja taitoa ajaa etujaan. Sama porukka (vaikka muodollisesti eri nimissä) pyörittää myös merkittävää toimintaa Helsingissä ja he rakensivat esim. omalla rahallaan Helsingin keskustaan Amos Rex -taidemuseon, mikä on jättänyt Helsingin kaupunginisät aikamoiseen kiitollisuudenvelkaan.<br /><br />Hanasaari on kyllä tavallaan liikenteellisesti huonossa paikassa, koska pääkaupunkiseudulla on totuttu kulkemaan joukkoliikenteellä ja Hanasaari kauppaa tilojaan mm. juhlapaikaksi, jonka tarjoilujen nauttimisen jälkeen ei välttämättä olla ajokunnossa. Hotellikin siellä on. 1990-luvulla Länsiväylän remontin yhteydessä Hanasaari sai joukkoliikenneyhteyden, kun sinne rakennettiin noi mainitut bussien vaihtopysäkit. Länsimetron valmistuttua ne eivät enää toimi vaihtopysäkkeinä vaan palvelevat enää pelkästään Hanasaaren kulttuurikeskusta.<br /><br />Toisenlaista vaikutusvaltaa edustaa mainitsemasi Lauttasaari-lehti, jonka sanoisin olevan nurkkapatriotismin pää-äänenkannattaja Suomessa. Varsinainen huumoriaviisi. Pelkästään mielipidepalsta ei täyty kaiken uuden vastustamisesta, vaan myös toimituksen jutut keskittyvät siihen. Kovasta yrityksestään huolimatta Lauttasaari-lehti silti harvoin onnistuu torppaamaan kaupungin suunnitelmia ja Lauttasaari on ollut yksi Helsingin nopeiten kasvavia alueita. Uusia maa-alueita ei kuitenkaan ole otettu käyttöön, vaan kasvu on tapahtunut purkamalla vanhaa ja tekemällä uutta ja isompaa tilalle. Lauttasaarentien varressakin nostokurjilla on riittänyt paljon töitä.<br /><br />Hanasaaren nykyisten liittymäjärjestelyiden ylle kysymysmerkin tuo Hanasaaren ja Lauttasaaren välisen Koivusaaren kohtalo. Pikkuisella saarella on Länsiväylän eteläpuolella pursiseuroja ja pohjoispuolella hulppea Nokia Oyj:n entinen edustushuvila, jonka he ovat myyneet Helsingin kaupungille firman loistoaikojen mentyä ohi. Helsinki on jo pitkään halunnut muuttaa saaren asuntoalueeksi. Uusimmissa suunnitelmissa sinne tulisi myös käytännönläheisempää kulttuuriyhteistyötä Ruotsiin: Länsiväylän päälle betonikannelle on tonttivaraus suurella ruotsalaisella huonekalukaupalla. Saarihan on pieni, joten kokonaisuutena muutos tarkoittaisi saaren pinta-alan moninkertaistamista merentäytöillä. Niiden vuoksi Koivusaaren rakentaminen on Lauttasaari-lehden vihan kohde numero 1 ja kaavoitus on edennyt hitaasti, koska kaavat käyvät valituskierroksen KHO:n kautta. Osayleiskaava on kuitenkin jo lainvoimainen.<br /><br />Koivusaareen tehtäisiin oma liittymä Länsiväylälle. Matkaa sekä Hanasaaren että Katajaharjun liittymiin olisi vain muutama sata metriä. Katajaharjun liittymä on Helsingin puolella ja suunnitelmiin sisältyy, että Katajaharjun liittymä purettaisiin ja Katajaharju yhdistettäisiin katuyhteydellä Koivusaaren liittymään. Koska maaginen kuntaraja on välissä, ei Helsingin suunnitelmissa mainita mitään Hanasaaren liittymästä. Helsingin puolelle on kuitenkin piirretty katu Koivusaaren liittymästä Espoon rajalle. Koivusaaren liittymä on piirretty moottoritiestandardien mukaiseksi. Helsingissä vihreät vastustivat sitä ja halusivat vähemmän tilaa vievän perusverkon eritasoliittymän lohenpyrstöliittymillä Länsiväylälle, joka olisi edellyttänyt Länsiväylän moottoritiestatuksen poistamista ja nopeusrajoituksen laskemista kuuteenkymppiin. He onneksi hävisivät taistelun tuosta.tienkäyttäjähttps://www.blogger.com/profile/05708916665729395623noreply@blogger.com