tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post778901083213151395..comments2024-03-29T01:21:02.518+02:00Comments on Teillä ja turuilla: Ei toteutunutUnknownnoreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-39337771582974050542019-02-26T00:13:56.669+02:002019-02-26T00:13:56.669+02:00Olettaisin sen syvemmin lähteisiin kaivautumatta, ...Olettaisin sen syvemmin lähteisiin kaivautumatta, että tausta "kahden reitin" periaatteelle Paraisille oli juuri raskaan teollisuuden ja laivayhteyksien turvaaminen. Maahan on täynnä paikkoja, joihin on vain yksi reitti. Toiset vain ovat kriittisempiä kuin toiset.<br /><br />Sotien jälkeenhän Paraisten liikenne oli varsin ongelmallinen Kirjalansalmen sillan valmistumiseen saakka. Niiden toistumista kaiketi pelättiin. Salmessahan oli muun muassa parikin ponttonisiltaa, melko huonolla menestyksellä.<br />Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-81492786196634439022019-02-25T21:59:04.947+02:002019-02-25T21:59:04.947+02:00Totta, Raippaluoto ja Hailuoto ovat pienempiä, mut...Totta, Raippaluoto ja Hailuoto ovat pienempiä, mutta kuitenkin periaate on sama. "Varmuuden vuoksiko" se toinen yhteys kaivattaisiin.<br />Toisaalta kyllä Kuopio pohjoinen on esimerkki vaihtoehdottoman tieyhteyden riskeistä.<br /><br />Muuten, luonto hoitaa sen Hailuodon toisen yhteyden, jos ja kun tämä pengertie-siltayhdistelmä nyt saadaan aikaan. Hailuodon ja Siikajoen välinen salmi ei ole todellakaan syvä...Elyashttps://www.blogger.com/profile/10517375378059881883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-1221312379142225732019-02-25T18:08:01.814+02:002019-02-25T18:08:01.814+02:00Väyläviraston julkaisemien liikennemääräkarttojen ...Väyläviraston julkaisemien <a href="https://vayla.fi/tilastot/tietilastot/liikennemaarakartat1" rel="nofollow">liikennemääräkarttojen</a> mukaan seututien 180 liikennemäärä Kuusistonsalmen kohdalla oli vuonna 2017 keskimäärin lähes 15000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Paraisten keskustaan asti koko ajan yli 10000, jotka ovat tavalliselle kaksikaistaiselle maantielle jo aika isoja (joskaan eivät mitenkään ainutkertaisia) liikennemääriä. Raippaluodossa ja Hailuodossa vastaavat liikennemäärät ovat noin 2700 ja 650 ajoneuvoa vuorokaudessa. <br /><br />Vaikka kaksi moottoritietä kuulostaakin varsinkin nykyaikana pahasti yliampuvalta suunnitelmalta, komppaan Mattia siinä, että huomattavasti enemmän Paraisten toiselle sillalle on (ollut) perusteita kuin vastaaville suunnitelmille Raippaluodossa tai Hailuodossa.<br /><br />Kausittaiset vaihtelut lienevät tosin melko suuria kaikilla mainituilla teillä: esim. Hailuodossa aurinkoisena kesäpäivänä voi lauttaa joutua odottamaan tuntikausia, kun taas talvellla lautoilla on yleensä hyvin tilaa, vaikka jäätie ei olisikaan auki. En silti ihan heti pysty kuvittelemaan tilannetta, jossa lähivuosina (ehkä) rakennettava kiinteä yhteys ei riittäisi vaan tarvittaisiin toinen.Anttihttps://www.blogger.com/profile/13888720289301046662noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-18412320599547537862019-02-25T12:34:24.784+02:002019-02-25T12:34:24.784+02:00Ajankuvaa, ajankuvaa...
Turun kaupunkiseudun tiev...Ajankuvaa, ajankuvaa...<br /><br />Turun kaupunkiseudun tieverkkosuunnilmassa vuodelta 1967 esitettiin, että Turun ja Paraisten välille tarvitaan kaksi moottoritietä.<br /><br />Hailuodon ja Raippaluodon Paraisista erottaa sekä asukasluku että se, että tuohon aikaan Paraisilla oli raskasta teollisuutta ja Ruotsin autolauttojen lähtösatama.<br />Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-81799541145073981682019-02-25T12:13:19.278+02:002019-02-25T12:13:19.278+02:00Onhan näitä yhden yhteyden varassa olevia muitakin...Onhan näitä yhden yhteyden varassa olevia muitakin. Raippaluoto tulee ensinnä mieleen, ja Hailuoto. Ja eikös itärajalla ole joku taajamakin ihan vain yhden tieyhteyden päässä?Elyashttps://www.blogger.com/profile/10517375378059881883noreply@blogger.com