tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post8491666024095790938..comments2024-03-29T01:21:02.518+02:00Comments on Teillä ja turuilla: Armotonta suunnitteluaUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-62958079026749572962019-05-10T22:30:46.555+03:002019-05-10T22:30:46.555+03:00Rata on rakennettu sinne, mihin se on rakentamisen...Rata on rakennettu sinne, mihin se on rakentamisen aikaiselle teknologialla kyetty rakentamaan.<br /><br />Helsinki-Pietari-rata rakennettiin Riihimäeltä itään, koska se näin saatiin rakennetuksi pitkin Salpausselkää. Koska Salpausselkä on vedenjakaja, sen poikki ei kulje vesireittejä, Kymijoki pois lukien. Ei siltoja ja moreenipohjalle on hyvä rakentaa. Siksi reitti oli oleellisesti edullisempi kuin Itä-Uudenmaan ja Kymenlaakson rantaseudun kautta vedetty vaihtoehto. Jokia on paljon, kuten myös savimaata.<br /><br />Hyvinkään-Riihimäen seudulla Salpausselät kääntyvät lounaaseen kohti Hankoa. Niiden länsipuoleinen alue on maastoltaan kaiken infrarakentamisen kannalta aika toivotonta. Turun-Toijalan rata kulkee valtaosan matkastaan melko tasaisilla lakeuksilla ja sen rakentaminen 1800-luvulla on ollut mahdollista.Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-64015089925499590942019-05-10T15:51:23.936+03:002019-05-10T15:51:23.936+03:00Olen kyllä kummastellut, miksi Turun (ensimmäinen)...Olen kyllä kummastellut, miksi Turun (ensimmäinen) rautatieyhteys vedettiin nimenomaan Toijalan-Tampereen suuntaan. Miksi ei jatkettu Pietarin-Riihimäen rataa edelleen Turkuun? Olisiko silloin tarvinnut rantarataakaan rakentaa ollenkaan.<br /><br />Mutta kukapa näistä puolentoista vuosisadan takaisista päätöksistä niin tarkkaan tietää...Elyashttps://www.blogger.com/profile/10517375378059881883noreply@blogger.com