tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post9169795279456564067..comments2024-03-29T01:21:02.518+02:00Comments on Teillä ja turuilla: Merenkurkun siltaUnknownnoreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-737445600821662662020-12-28T23:01:27.187+02:002020-12-28T23:01:27.187+02:00Kiinnostavinta olisi tietää 212000 laivalla ollees...Kiinnostavinta olisi tietää 212000 laivalla olleesta risteilymatkustajien osuus. Se on todennäköisesti reilusti yli puolet. Silta toki keräisi ensimmäisinä vuosina uteliaita turisteja, mutta näistä suurin osa ei tule sillalle toista kertaa. <br /><br />Todellinen käyttäjämäärä jäisi pitkän päälle vain kymmeniin tuhansiin vuodessa. Jos Etelä-Suomesta lähtee talvella laskettelemaan Åreen, silloinkin kannattaa mennä laivalla yli Turusta tai Naantalista. <br /><br />Lillbacka tietysti voisi innostua tekemään sillan ihan huvin vuoksi, niin kuin huvipuistonsa Powerparkin. Mutta ei taida Jormallekaan löytyä niin paljon luottoa pankista, että kukaan uskaltaisi lähteä projektia toteuttamaan. Ja kuten jo joku totesi, sillan ylläpitokin etenkin kovalla jäätalvella voi olla jääteknisesti yllättävän haastavaa hintavuudesta puhumattakaan.TVhttps://www.blogger.com/profile/05301132751891967088noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-43698394547482972292020-12-27T22:32:29.113+02:002020-12-27T22:32:29.113+02:00On yhdentekevää, kulkeeko se purkki kerran vai kak...On yhdentekevää, kulkeeko se purkki kerran vai kaksi päivässä. Liikennettä on joka tapauksessa sen verran vähän, ettei sillä voi perustella miljardiluokan investointia.<br /><br />Pikaisen googletuksen perusteella vuonna 2018 Vaasa–Uumaja-reitillä kulki noin 210000 matkustajaa, ja tämä oli ennätysvuosi. Oletetaan, että silta olisi niin houkutteleva, että määrä nousisi puoleen miljoonaan vuodessa. Oletetaan myös, että silta saataisiin rakennettua kolmella miljardilla eurolla. Jos ajatellaan takaisinmaksuajaksi 50 vuotta, niin tänä aikana sillan yli kulkisi 25 miljoonaa matkustajaa. Tällä hyvin optimistisella laskutavalla (rakentamiskustannukset arvioitu alakanttiin ja käyttäjämäärät yläkanttiin) yhden matkan hinnaksi jäisi edelleen 120 euroa, realistisemmilla arvioilla sitten paljon enemmän. Enkä edes huomioinut laskelmassani millään tavalla investoinnin rahoitus- tai valmiin sillan ylläpitokustannuksia. (Pelkästään tämän seikan vuoksi laskelmallani ei tietenkään ole mitään tekemistä minkään oikean investointilaskennan kanssa, mutta tällaisenakin se kertoo jotain investoinnin kannattamattomuudesta.)Anttihttps://www.blogger.com/profile/13888720289301046662noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-75692751573836125972020-12-27T19:59:55.331+02:002020-12-27T19:59:55.331+02:00@tienkäyttäjä Korjausta tuohon väittämääsi että Va...@tienkäyttäjä Korjausta tuohon väittämääsi että Vaasa-Uumaja-välillä erityisesti kituaisi. Ymmärtääkseni kyseisellä välillä on mennyt suhteellisen hyvin viime aikoina vaikkakin tuettu onkin (mutta niin ovat nämä eteläisemmät VL / Tallink-reititkin). Vuoroja on nyt tänä talvena 1-1.5 edestakaista mutta kesästä alkaen 1.5-2 vuoroa / vrk, mikä lienee aika lailla se mitä yhdellä paatilla pystyy tekemään tuolla välillä. <br />Pitää kuitenkin muistaa ettei tuo väli ole mikään Turku-Tukholma-väli. weatherchttps://www.blogger.com/profile/11768871948091473469noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-89785610508672814882020-12-27T19:14:20.985+02:002020-12-27T19:14:20.985+02:00Saksa on päättänyt jatkaa A1-moottoritietä tunneli...Saksa on päättänyt jatkaa A1-moottoritietä tunnelin päähän saakka. Fehmarnsund alitetaan nykyisen sillan länsipuolelle rakennettavaa tunnelia pitkin. Tunnelissa kulkevat rautatie ja moottoritie. Nykyinen silta jää kevyen ja paikallisen liikenteen käyttöön. Kyllä, Fehmarnsundbrücke on suojelukohde.<br /><br />Sen verran Saksalla lienee omanarvontuntoa, että se ei päästä tanskalaisia maaperälleen Autobahnaa rakentamaan. Siinä olisi jotain kerrassaan noloa symboliikkaa.Matti Grönrooshttps://www.blogger.com/profile/01430166916803862359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-81574728506934618732020-12-27T18:57:27.754+02:002020-12-27T18:57:27.754+02:00Suostuuko Saksa tekemään edes moottoritietä nykyis...Suostuuko Saksa tekemään edes moottoritietä nykyisen A1:n päästä Fehmarnille tunnelin päähän vai ollaanko siinäkin asiassa käsi ojossa naapurin suuntaan? Fehmarnin oma tarve tuskin moottoritietä perustelee. <br /><br />Lisäksi käsittääkseni nykyinen Fermarnin silta on jokin suojelukohde.OulaLhttps://www.blogger.com/profile/07557391774808788563noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-89282803464132618472020-12-27T18:55:35.080+02:002020-12-27T18:55:35.080+02:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.OulaLhttps://www.blogger.com/profile/07557391774808788563noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-59875896636041811352020-12-27T09:45:08.165+02:002020-12-27T09:45:08.165+02:00Kaikki isot silta-/tunnelihankkeet meren poikki, j...Kaikki isot silta-/tunnelihankkeet meren poikki, joita minä muistan rakennetun elinaikanani, ovat tulleet yhteysväleille joilla on ollut vilkas lauttaliikenne merkkinä kysynnästä. Vaasa - Uumaja -välin laiva kituuttaa valtiontuella yhden edestakaisen matkan päivässä, mikä hyvin osoittaa sen ettei kulkijoita sillallakaan olisi paljoa.<br /><br />Helsingin ja Tallinnan välillä käyttöä varmasti riittäisi (ihan jo siksi, että Tallinnasta voisi sitten käydä töissä Helsingissä), mutta Peter Vesterbackan ajatus siitä että tunneli saataisiin rahoitettua kokonaan ilman julkista rahaa pelkillä käyttäjiltä kerättävillä maksuilla on älytön. Ehkä Tallinan tunneli kuitenkin vielä joskus nähdään julkisella rahalla tehtynä (ei kuitenkaan lähitulevaisuudessa).<br /><br />Aihepiiriin liittyen näin kotona pysyttelyn aikaan muistelen kaiholla, kuinka aika tarkkaan kaksi vuotta sitten menin ensimmäistä kertaa silloin vasta avattua Hongkong - Zhuhai - Macao -siltaa, jonka rakentamisessa näyttämisen halua on spekuloitu yhdeksi merkittäväksi vaikuttimeksi. Tuolloin sillalle päästettiin vain erityisesti siltaa kulkevat bussit, joista suurin osa ei ylittänyt raja-asemia, vaan raja -asemalle tultiin erikseen, ylitettiin raja kävellen ja sitten mentiin ostamaan erillinen lippu sillan ylittävään bussiin. Hongkongissa autoilua rajoitetaan tiukasti ja nykyisinkin sillalle päästetään henkilöautoja hyvin vähän, joten 55 km pitkä meren päälle ja alle tehty kuusikaistainen moottoritie on aikamoisella vajaakäytöllä. Sillalla on Manner-Kiinan malliin oikeanpuoleinen liikenne, mutta Hongkongissa ja Macaossa on vasemmanpuoleinen, joten niiden päissä eritasojärjestelyt on tehty niin, että ajoradat vaihtavat kaiken spagetin keskellä puolia melkein huomaamatta.tienkäyttäjähttps://www.blogger.com/profile/05708916665729395623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6121617073067537567.post-37056435973084023132020-12-27T08:07:47.417+02:002020-12-27T08:07:47.417+02:00Jännä ja mielenkiintoinen suunnitelmahan se on, tu...Jännä ja mielenkiintoinen suunnitelmahan se on, tuo Merenkurkun silta. Realismi vain on jokseenkin yhtä hyllyvällä pohjalla kuin Suomenlahden tunnelissa. Toki sillä erotuksella, että Luonto kyllä hoitaa ajan myötä Merenkurkun yhteyden, mutta Suomenlahdella tätä apua ei tule.Elyashttps://www.blogger.com/profile/10517375378059881883noreply@blogger.com