Vaasan ja Jyväskylän välillä kulkee kaksi, yksi tai nolla valtatietä.
Tämä on hyvin moniarvoinen ajattelutapa. Se, joka ajattelee, että kaupunkien välillä on sekä valtatie 18 että valtateiden 16 ja 13 kautta kulkeva reitti, ilmoittaa valtateiden lukumääräksi kaksi. Se, joka ajattelee, että vain valtatie 18 kulkee samalla numerolla kaupungista toiseen, ilmoittaa lukumääräksi yksi. Se, joka on sitä mieltä, että valtatie 18 ei ole valtatie lainkaan, ilmoittaa lukumääräksi nolla.
Nollan kannalla oleva ei välttämättä ole lainkaan väärässä.
Tiehallinnolla ja sen edeltäjillä on vuosikymmenet ollut suunnitelma valtatien rakentamiseksi Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään. Koska kaupunkien välillä on jo vuosikymmenet ollut kelvollinen reitti Kyyjärven kautta, eivät rakentamishankkeet ole ymmärrettävästi edenneet aivan Kimi Räikkösen vauhtia.
Onhan Seinäjoen-Ähtärin reitti toki lyhyempi, linnuntietä lähes 50 kilometriä lyhyempi, ja linnuntie kulkee aika kivasti läheltä useita taajamia. Tosin se kulkee myös aika kovasti muutaman järven yli ja se ei siten toteudu. Nettohyöty on siten alle 50 kilometriä. Tätä nykyä ero on noin 15 kilometriä.
Koska rakentamisrahoja on ollut käytettävissä rajallisesti, Vaasasta tehtiin valtatie Jyväskylään maalipurkilla ja pensselillä: Vanhat tienumerokyltit maalattiin punaisella ja valkoisella valtatien väreihin. Ja katso, valtatie 18 oli valmis!
Tässä yhteydessä tapahtui melkoista säätykiertoakin: Kouran kautta kulkeva maantie 6961 kolmine rautatien tasoristeyksineen hyppäsi kertaheitolla parinkin tieluokan yli ja pääsi valtatieksi.
Multian ja Ähtärin Myllymäen välillä tie kulkee valtateiksi varsin mielenkiintoisia rallipolkuja. Tiesuunnitelma oikaisua varten on tehty, mutta se on jo vanhentunutkin. Oikaisu ei ole päässyt minkäänlaiselle prioriteettilistalle.
Yksi valtatieltä toivottu ominaisuus on reitin jatkuvuus. Kääntyyhän toki nelostiekin: Ensimmäisen kerran Lusissa, pariin otteeseen Jyväskylän tienoilla ja neljännen kerran Keminmaalla. Mutta valtatie 18 se kääntyykin yhdeksässä (9) risteyksessä noin 270 kilometrin matkallaan.
Kaikesta tästä huolimatta Tiehallinto haluaa uskotella, että valtatie 18 on olemassa. Asiassa on menty jopa niin pitkälle, että Vaasan ja Ylistaron välisen valtatien numero 16 vaihdettiin numeroksi 18, jotta voidaan esittää, että Vaasasta Jyväskylään kulkee yhtenäinen valtatie.
Tätä kaunista kuviota tosin hämmentää sellainen pieni kiusallinen yksityiskohta, että Ylistarossa, teiden 16 ja 18 haarautumiskohdassa, viitoitus Jyväskylään ei ole valtatielle 18, vaan valtatielle 16.
Itse asiassa nelostie kääntyy nykyisin viidennenkin kerran: Limingassa Haaransillan kiertoliittymässä. Mutta valtatie 18:n lukemista ollaan toki edelleen kaukana varsinkin, jos otetaan tien pituus huomioon.
VastaaPoista