Venäjä on ilmoittanut uudesta asetuksesta, jonka mukaan jatkossa kaikki Venäjälle suuntautuva autojenkuljetusliikenne ohjataan Vaalimaan sijasta Nuijamaan ja Imatran tulliasemien kautta.
Tämä tietää lisää autojenkuljetusrekkoja kuutostielle. Nykyisin rajan yli tulliselvitetään runsaat 300 autorekkaa vuorokaudessa ja määrän arvioidaan nousevan 500:aan varsin pian. Kokonaisvaikutukset valtateillä 6 ja 7 jäävät nähtäväksi: Kapasiteetin vapautuminen Vaalimaalta saattaa siirtää osan muista kuljetuksista sinne pois Nuijamaalta ja Imatralta.
Asiassa mielenkiintoinen nyanssi on se, että Nuijamaan ja Viipurin välisen maantien omistaa ja maksaa Suomen Merenkulkulaitos! Kyseessä nimittäin on Saimaan kanavan huoltotie, josta vaivihkaa on tullut tärkeä Venäjän ulkomaille suuntautuvan maaliikenteen väylä. Tietä ei ole mitoitettu nykyistä käyttötarkoitusta varten, ei sinne päinkään. Veli venäläinen on hoitanut asiansa hienosti. Suomi ylläpitää Venäjän päätiestöä ja Venäjä vastavuoroisesti perii vuokraa tien alle jäävästä maa-alueesta.
Eikös vuokralainen voi periä alivuokraa alueensa käytöstä? Venäjällähän ei EU -säännökset rajoita..
VastaaPoista