18.5.2008

Surkeuden kulminaatio

Eräs Suomen tieverkon surkeuden kulminaatiopisteistä on Espoossa sijaitseva Espoonlahden liittymä, jota myös Martinsillan liittymäksi kutsutaan.

Liittymä on aika tarkkaan 40 vuoden ikäinen. Se rakennettiin 1960-luvun lopulla, kun vanha Jorvaksentie rakennettiin Länsiväylä-nimeä kantavaksi moottoritieksi.

Ensimmäiset kymmenen vuotta liittymä jaksoi välittää liikennettä kunnialla ja viimeiset 30 vuotta se on lähinnä kerännyt ärräpäitä. Ruuhka-aikaan liittymän keräämä seisova jono ulottuu moottoritielle asti, mikä saattaa aiheuttaa ylimääräisiä sydämentykytyksiä seudulla harvemmin liikkuville. Liittymää on pariin otteeseen hieman hienosäädetty, mutta perusongelmiin ei ole saatu korjausta.

Nyt viimein on alkamassa liittymän täysremontti, johon kuuluu toisen risteyssillan rakentaminen ja kaksi uutta ramppia Helsingin suunnasta saapuvalle liikenteelle.

Jossain määrin tragikoomista on se, että uusi Kivenlahden suuntaan ohjaava ramppi sijoittuu aika tarkkaan samaan kohtaan kuin vuonna 1966 valmistunut Alvar Aallon laatima Lounaisrannikon yleiskaava sen esitti, mutta johon se jäi rakentamatta.

Verirakennusmiehet ovat maininneet, että verirakennuksessa tehdyt suunnitteluvirheet jäävät elämään helpostikin puolen vuosisadan ajaksi. Tierakennusmiehet näköjään yrittävät ottaa vesirakennusmiesten etumatkaa kiinni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.