Valtatie 1:n vihoviimeisen moottoritieosuuden viimein avauduttua alkuviikosta ovat osapuolet odotetusti ryhtyneet heittelemään toisiaan mutapaakuilla. Samalla tavoin kolmivuotiaat hiekkalaatikon reunalla.
Rakentaja Tieyhtiö Ykköstie Oy esittää, että Tiehallinnon vaatimukset muuttuivat viime metreillä. Tilaaja Tiehallinto puolestaan katsoo, että muutokset olivat minimaalisia ja syy viivästykseen on yksinomaan rakentajassa.
Tilannehan on samanlainen kuin minkä tahansa tietotekniikkaprojektin raunioilla: Toinen väittää, että toimitettiin, mitä tilattiin, mutta tilaaja ei ymmärrä, mitä tilasi. Toinen taas väittää, että speksit olivat riittävän hyvät ja toimittaja ei vain osannut. Näitähän on nähty.
Elinkaarimalliprojekteissa tällainen tilanne on uusi. Perinteinen tien rakentaminen lienee sen verran hyvin spesifioitavissa ja projektoitavissa, että pikkukinoja ei tarvitse pohtia julkisuudessa. Nyt on kyse tunnelitekniikasta, jossa osaaminen ei ole niin vakiintunutta kuin vaikkapa massojen laskennassa ja louhinnassa. Ennakkomakua asiassa saatiin Vuosaaren satamatien tunnelitekniikan ongelmien aiheutettua jo avatun tien sulkemisen.
Teillä ja Turuilla ennustaa, että viikko-pari kalistellaan julkisesti sapeleita kummankin osapuolen uskottavuuden nimissä, ja sitten kabineteissa pannaan riita puoliksi: viivästyksen ajalta rakentajalle maksetaan puolet sovitusta maksusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.
Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.