Teillä ja Turuilla oli tänään illansuussa liikkeellä ykköstiellä Lohjanharjun ja Kehä III:n välillä. Ukkossadetta tuli kaatamalla, liikennettä oli paljon - ja liikenne moottoritiellä kulki hissun kissun sellaista 75-85 km/h nopeutta.
Etelässäkö siis muka ei kyettäisi noudattamaan olosuhteita vastaavaa tilannenopeutta.
Autoilijoita kummallisemmin toimi liikenteenohjauskeskus. Tieosuudella on vaihtuvat nopeusrajoitukset. Lähes säännönmukaisesti peräkkäisissä kilvissä oli eri nopeusrajoitus, joko 100 tai 120. Ainoastaan Espoossa Histan suoralla olevassa ja sen jälkeisessä kilvessä oli sama 120:n rajoitus.
Ennen moottoritien valmistumista oli vaihtuvien rajoitusten jakso käytössä Someron risteyksen ja Muurlan välillä. Tätäkin osuutta ajaessa oli usein vaikea löytää logiikkaa rajoituksista. Perinteet puhuvat, perinteet puhuvat.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaPuolenkymmentä vuotta sitten ajelin talvella Oulussa moottoritiellä (vt 4), kun taivaalta vihmoi alijäähtynyttä vettä, joka jäätyi välittömästi kiinni tuulilasiin ja tiehen. Juuri kukaan ei uskaltanut ajaa yli 60 km/h, mutta siitä huolimatta muuttuva nopeusrajoitus (sillä lyhyellä pätkällä, jolla sellainen on) näytti 100 km/h, vaikka 80 km/h olisi ollut vähintäänkin perusteltu.
VastaaPoistaToki tuo, että joka tolppa näyttää eri nopeutta, on vielä astetta kummallisempaa...