Kuopion ja Joensuun välinen valtatie 17 on varsin suurelta osaltaan kuosissa, jota kiinteistövälittäjät tapaavat kutsua alkuperäiseksi kunnoksi. Siis periaattessa käyttökelpoinen, mutta käyttäjiä harmistuttava. Mutkainen, mäkinen ja kapea se on; kaiken kaikkiaan vanhanaikainen 1950-luvun retrotie.
Tietä on uusittu kummastakin päästä. Kuopion päässä olevaa hyväkuntoinen osuus haluttaisiin oikaista ufologisella suunnitelmalla, johon sisältyy silta Kallaveden yli. Tämä oikaisu on merkitty oikein maakuntakaavaan.
Nyt on seudulla kehitetty suunnitelma, jonka toivotaan avaavan rahahanoja: Muutetaan tien numeroksi 9.
Paikallisen kauppakamarin kehittämän ajatuksen logiikka on se, että kun Turun ja Joensuun välinen tie numeroidaan yhtenäisesti, siitä syntyy valtakunnallisesti merkittävä reitti, jonka kunnostukseen lapioidaan rahaa kuorma-auto- tai edes pärekorikaupalla. Ajatukselle on saatu Savo-Karjalan tiepiirin tuki ja sen erinomaisuutta on hehkuttanut myös Savon Sanomat.
Kuopiossa ei liene tutustuttu valtatien 18 tilanteeseen: Sehän syntyi, kun joukko maanteitä ja kyläteitä kyltitettiin valtatieksi. Muutos tapahtui toistakymmentä vuotta sitten, mutta tiehen ei juuri ole panostettu lukuun ottamatta Multian ja Petäjäveden välistä oikaisua ja Seinäjoen itäistä ohitustietä. Muuten tie muistuttaa valtatietä yhtä paljon kuin kääpiövillakoira tanskandogia.
Numerologiaan turvautuminen on usein syvän epätoivon merkki. Niinpä taitaa nytkin olla.
Joo, peruskuopiolaisena arvaan, ettei vt 17 parane numeroa parantamalla. Tosiaan ufologisia suunnitelmia Kallaveden ylityksestä on tehty jo 1980-luvulla, eikä ne ainakaan minun mielestäni tule koskaan toteutumaan. Suuret kunnostusmäärärahat käytetään nyt vitostien Kallansiltoihin, mikä palvelee myös vt 17. Vt 17 pahimmat mutkat 60/70 -rajoituksineen ovat Tuusniemen kahta puolen. Suunnitelmia on tehty tien parantamiseksi ohituskaistatasoiseksi välillä Riistavesi-Viinijärvi noin 70 km matkalla, mutta onko valmista jo 2020-luvulla ??
VastaaPoistaSitä paitsi tien numerointi 9-tieksi tuntuu sikälikin keinotekoiselta, kun lyhin ja nopein yhteys Joensuun seudulta Jyväskylään ja edelleen Turkuun kulkee valtatietä 23 Varkauden ja Pieksämäen kautta.
Että pidetään vt 17 perinteet kunniassa sekä tienumeroinnin että tien kunnon suhteen ! :*)
Aika hyvä huomio tuo vt. 18 kohtalo. Valitettavasti yhteinäinen numero ja punainen väri kartalla ei aina tahdo realisoitua maastoon asti.
VastaaPoista