25.12.2009

Eikä yksikään kelvannut

Vuoden vaihteessa astuu liikennehallinnon organisaatiouudistus, jossa nykyinen virastorakenne pistetään päreiksi ja tuhkasta nousee kaksi uutta virastoa: Liikennevirasto ja Liikenteen turvallisuusvirasto.

Liikennevirastoon yhdistyy osia Tiehallinnosta, Merenkulkulaitoksesta ja Ratahallintokeskuksesta. Peruslogiikka muutoksessa on synergiassa: Kaikki mainitut virastot toimivat liikenteen alalla.

Muutos on osin paluuta entiseen: Vesirakennusasiat olivat vuoteen 1990 silloisen TVL:n eli Tie- ja vesirakennuslaitoksen vastuulla, kunnes ne siirrettiin Merenkulkuhallitukseen.

Aika näyttää, toimiiko synergia aidosti. Vaikka autot, laivat ja junat ovat kaikki liikennettä, niitä liikutetaan kovin eri periaattein ja myös väylät ovat kovin erilaisia.

Takavuosina yhdistettiin valtionyhtiöt Imatran Voima ja Neste uudeksi energiayhtiöksi Fortum. Tätäkin muutosta ajettiin etupäässä virkamies- ja poliitikkovoimin varoituksista huolimatta. Varsin pian synergiat ymmärrettiin nollan arvoisiksi, tai pikemminkin negatiivisiksi ja ero oli edessä.

Liikennevirasto sai joulun alla pääjohtakseen osastopäällikkö Juhani Tervalan liikenne- ja viestintäministeriöstä. Kukaan kolmesta nykyisestä pääjohtajasta ei virkaan siis kelvannut. Jossain määrin oireellista on se, että vain Tiehallinnon pääjohtaja oli hakijoiden joukossa. Kertooko tämä kevyestä sitoutumisesta, vai mistä, jää spekuloitavaksi.

3 kommenttia:

  1. Unohdit yhden: Myös Ilmailuhallinto meni vuodenvaihteessa samaan pakettiin. Näissä muutoksissa on hyvää se, että valvova viranomainen erotetaan selkeästi operatiivisista toimijoista. Näin vältetään tilanteet, joissa henkilöt tai organisaatiot valvovat itse itseään. Nämä muutokset oli tosin ainakin pääosin tehty jo aiemmin, kun Ilmailuhallinto oli erotettu Ilmailulaitoksesta, Rautatievirasto Ratahallintokeskuksesta jne.

    Sen sijaan minustakin on hyvä kysymys, kuinka paljon eri liikennemuotojen valvojen yhdistämisellä saavutetaan todellisia etuja. Tietyt turvallisuuskulttuuria koskevat perusasiat ovat kyllä yhteisiä kaikilla aloilla, joissa turvallisuuden kanssa ollaan jollain tavalla tekemisissä, ja tietojen- ja kokemustenvaihto eri alojen välillä on ehdottoman tärkeää. Tämä on kuitenkin toteutettavissa myös ilman hallinnollista yhdistämistä, joka huonosti toteutettuna voi pahimmillaan lisätä kustannuksia ja heikentää viranomaisen toimintakykyä.

    VastaaPoista
  2. Ei mennyt ilmailuhallinto samaan pakettiin eli Liikennevirastoon. Se meni Liikenteen turvallisuusvirastoon.

    VastaaPoista
  3. Eikö niinpäs olikin. Edellisessä postauksessa käsiteltiin turvallisuusvirastoa. Luin postaukset peräkkäin enkä huomannut, että välissä virasto vaihtui.

    Sinänsä kommenttini koski nimenomaan Liikenteen turvallisuusvirastoa. Niin kuin kirjoitit, liikennevirastossa synergiaa ei tosiaan ole välttämättä saavutettavissa senkään vertaa kuin turvallisuusvirastossa.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.