27.1.2010

Numerointi uusiksi?

Suomalainen pääteiden numerointi vuonna 1938 tehtiin varsin loogisesti: Valtaosin tiet lähtivät viuhkamaisesti Helsingistä, Turusta, Tampereelta ja Viipurista. Tieverkon sittemmin kehittyessä loogisuus on päässyt vähän ränsyistymään.

Eurooppateiden numerointiperiaate on selkeä: Pohjois-eteläsuuntaiset tiet ovat numeroltaan parittomia ja numerot kasvavat kohti itää. Itä-länsisuuntaiset tiet ovat parittomia ja numerot kasvavat kohti etelää.

Numerointi ei tietenkään voi olla täysin puhdasoppinen, koska tiet mutkittelevat ja on olemassa myös lounais-koillis- ja luoteis-kaakkoissuuntaisia teitä. Kulkeepa Suomessakin osa E63-tietä E75-tien itäpuolella.

Mitäpä jos leikittäisiin ajatuksella, että muutettaisiin Suomen valta- ja kantatieverkon numerointi vastaavanlaiseksi. Suunnilleen nykyinen päätieverkko voisi näyttää vaikkapa seuraavanlaiselta:

1 Turku-Vaasa-Oulu-Tornio-Kilpisjärvi
3 Uusikaupunki-Harjavalta
5 Turku-Huittinen-Kankaanpää-Kauhajoki-Seinäjoki-Ylivieska-Oulu
7 Tammisaari-Salo-Forssa
9 Helsinki-Pori
11 Helsinki-Tampere-Vaasa
13 Helsinki-Tuusula-Hyvinkää
15 Jalasjärvi-Seinäjoki-Vaasa
17 Tampere-Kuru-Virrat-Alavus-Lapua-Uusikaarlepyy
19 Hämeenlinna-Kangasala-Orivesi-Virrat-Alajärvi-Pietarsaari
21 Orivesi-Keuruu-Karstula-Haapajärvi-Kärsämäki
23 Tuulos-Padasjoki
25 Lahti-Jämsä-Mänttä
27 Jyväskylä-Kokkola
29 Viitasaari-Himanka
31 Helsinki-Lahti-Jyväskylä-Oulu
33 Kemi-Rovaniemi-Ivalo-Utsjoki
35 Kajaani-Rovaniemi-Kittilä-Muonio
37 Iisalmi-Raahe
39 Porvoo-Kouvola-Heinola
41 Kotka-Kouvola-Mikkeli-Suonenjoki-Kuopio
43 Kotka-Lappeenranta
45 Lappeenranta-Mikkeli-Jyväskylä
47 Mikkeli-Kuopio-Kajaani-Kuusamo-Kemijärvi-Sodankylä
49 Joensuu-Kajaani
51 Joensuu-Lieksa-Nurmes
53 Kuhmo-Ämmänsaari

2 Hanko-Helsinki
4 Turku-Helsinki-Vaalimaa
6 Tammisaari-Lohja-Hyvinkää-Porvoo
8 Forssa-Riihimäki-Lahti
10 Turku-Hämeenlinna-Lahti-Kouvola-Lappeenranta-Joensuu
12 Naantali-Turku-Loimaa-Tampere
14 Mikkeli-Puumala-Imatra
16 Heinola-Mikkeli-Savonlinna-Parikkala
18 Rauma-Tampere-Lahti
20 Savonlinna-Kitee
22 Pori-Tampere-Jyväskylä-Varkaus-Joensuu-Niirala
24 Pori-Virrat-Jyväskylä-Kuopio-Joensuu-Ilomantsi
26 Kaskinen-Kauhajoki-Alavus-Saarijärvi-Äänekoski-Kuopio
28 Vaasa-Lapua-Viitasaari-Siilinjärvi-Nurmes-Kuhmo
30 Kokkola-Haapajärvi-Iisalmi-Nurmes
32 Kalajoki-Kajaani-Kuhmo
34 Oulu-Kajaani-Vartius
36 Oulu-Kuusamo
38 Aavasaksa-Rovaniemi-Kuusamo
40 Pello-Rovaniemi-Kemijärvi-Salla
42 Kolari-Kittilä-Sodankylä-Salla
44 Kittilä-Inari-Ivalo-Rajajooseppi
46 Palojoensuu-Hetta-Kivilompolo
48 Karigasniemi-Kaamanen-Sevettijärvi
50 Karigasniemi-Utsjoki-Nuorgam

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen ajatusleikki. Imatra-Joensuu valtatie (6-tie) puuttuu vai oliko se siellä.

    VastaaPoista
  2. Ainakin lisää valtateitä

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.