Porvoon moottoritie eli valtatie 7 ylittää Sipoonlahden kahta rinnakkaista siltaa pitkin. Siltojen suunnittelu ja rakentaminen oli aikanaan varsin vaativa urakka. Pohjaolosuhteet rakennuspaikalla ovat vaikeat: mutaa on "puoleen väliin Kiinaa" asti. Kaarevien siltojen lujuuslaskelmat eivät ole helppoja ja monimutkaisuutta lisää siltojen leveminen Porvoon puoleisessa päässä liittymän takia.
Siltojen tienoilla käytiin aikanaan vuosikausia kestänyt kärhämä, jossa olivat vastakkain periaatteellisuus ja käytännöllisyys. Sipoonlahden itäpuolelle rakennettiin liittymä tienvarsihuoltamolle, mutta liittymästä ei saanut siirtyä huoltotietä pitkin paikalliselle tieverkolle, joka kulki huoltamon vierestä. Myöhemmin käytännöllisyys vei voiton ja kiistanalainen 50 metrin mittainen tieosuus avattiin kaikelle liikenteelle.
Sipoonlahden sillat ovat tulleet peruskorjausikään ja puolitoista vuotta kestävä remontti on alkanut. Sillat korjataan vuorotellen ja koko moottoritien liikenne ohjataan toiselle silloista. Paikalla on 50 km/h nopeusrajoitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.
Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.