Kolmostien kattamishanke Hämeenlinnassa on päässyt urakkasopimusvaiheeseen. Perinteiseen tapaan käsillä on riita.
Riita on mistäpä muustakaan kuin rahasta. Sopimuspapereissa ei vielä ole mustetta, mutta valinnasta on jo valitus markkinaoikeudessa. Voittanut tarjous ei ollut halvin.
Tähän se tulee
Rakennusalan kannalta hyvin oireellista on se, mistä on valitettu. Valittaja nimittäin kritisoi sitä, että tarjouspyynnössä on laadun painoarvoksi asetettu niinkin paljon kuin 40 prosenttia, mikä on valittajan mielestä aivan liikaa. Valittajan mielestä hinnan painoarvon olisi pitänyt olla suurempi.
Suomalaisessa rakentamisliiketoiminnassa laatutekijät eivät viime vuosikymmeninä ole edustaneet kovin näkyvää osaa. Nyt tälle saadaan vahvistus: Rakennusliike vaatii markkinaoikeudessa laadun painoarvon alentamista, eli siis julkishallinnolle asetettavaa kieltoa vaatia laatua. Sillä lailla.
Eiköhän tästä saada pitkäkestoinen riita. Ennakkotapauksiakin on: Lohjan-Lohjanharjun moottoritieurakassa saatiin valitusten takia urakkasopimus ratkaistuksi vasta neljännen tarjouskierroksen jälkeen.
Mikähän on ollut laatukomponentin painoarvo Turun moottoritien kilpailutuksessa? Ainakin lopputulosta tarkastellessa vaikuttaisi siltä, että rahan säästäminen on ollut tärkein kriteeri.
VastaaPoistaMikäs Turun moottoritiessä vikana?
VastaaPoistaMuurlan-Lohjan osuudessa laadun painoarvo on varmasti ollut merkittävä. Tiehän on rakennettu elinkaarimallilla ja tien rakentaja on siitä kunnosspitovastuussa vuoteen 2028. Jos olisi rakennettu huonoa laatua, se söisi katetta palvelumaksuilta.
Ongelmallinen kallioleikkaus Hepomäessä on korjattu. Tunneliongelmatkin kaiketi on poissa päiväjärjestyksestä. Niistähän käytiin kiistaa, onko kyseessä valmistusvirhe vai sopimuksen vastaisesti muuttuneet vaatimukset. Osapuolet lopettivat julkisuudessa kinaamisen ja lienevät sopineet skismansa kulisseissa.