Jokaisen kunnon liikenneministerin perinteinen tehtävä on siltarumpupolitikointi eli tie- ja ratahankkeiden hankkiminen omaan vaalipiiriin ohi tarvepohjaisten prioriteettilistojen.
Edellisellä hallituskaudella joensuulaisen ministerin saavutuksiksi jäivät Savonlinnan-Huutokosken radan peruskorjaus, jotta radalla pääsevät liikkumaan kysynnän mukaiset pari tavarajunaa viikossa, ja valtatien 17 numeron muuttaminen numeroksi 9.
Pari viikkoa sitten valtioneuvosto julkisti investointiohjelmansa ja aika monen tahon leuka loksahti alas siitä, että valtatien 22 kehittämiseen aiotaan hallituskaudella osoittaa 45 miljoonaa euroa.
Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010
Valtatie 22 on Oulun ja Kajaanin välinen valtatie. Tiellä on vahva seudullinen merkityksensä, vaikka liikennemäärät ovat alhaiset. Pienimmillään liikenne on keskimäärin 1300 ajoneuvoa vuorokaudessa, mikä vastaa eteläsuomalaista paikallistietä. Esimerkiksi yhdystien 1130 liikenne Kirkkonummen Evitskogin kylän kohdalla on 1800 ajoneuvoa.
Eniten valtioneuvoston päätöksestä varmaankin yllättyi paikallinen ELY-keskus, jonka prioriteettilistoilla tien parantaminen ei ole ollut. Keskus on teettänyt asiasta kevyehkön kehittämissuunnitelman, mutta tiesuunnitelmia ei ole. Yleensä marssijärjestys on se, että ensin on tarve, sitten on suunnitelma ja lopuksi ehkä saadaan rahat. Tässä tapauksessa on lähdetty purkamaan ketjua vastakkaisesta suunnasta.
Valtatien 22 yhteydessä aina kummittelee Oulujärven ylitystie, eli noin 40 kilometrin mittainen Oulujärven ylittävä tie, jonka avulla Oulun ja Kajaanin välinen matka lyhenisi noin 25 km. Tietä on vuosien varrella perusteltu syyllä jos toisellakin, muun muassa Kajaanin paperitehtaan kuljetustarpeilla. Paperitehdas kyllä ilmoitti kantanaan, että pärjää ilmankin, ja nythän on paperitehdaskin lopettanut.
Ylitystien puuhaaminen on aikamoista kettingin työntämistä, mutta kainuulaiset ovat sitkeää kansaa. Maakuntakaavaankin tietä on yritetty toistuvasti saada, mutta aina on pyyhekumi käynyt. Nyt on keksitty uusi taktiikka: Ei enää puhutakaan ylitystiestä, vaan Maisematiestä. Mallia on otettu Ylläkseltä, jossa muutama vuosi sitten valmistui maisematieksi kutsuttu tunturin vastakkaiset puolet yhdistävä tie, joka siirsi ison alueen erämaata muistojen joukkoon. Erona on se, että Ylläksen maisematie on onnistuttu kohtalaisesti piilottamaan maisemaan, mutta Oulujärven ylitystie olisi jokseenkin kauas näkyvä haava.
Näin oululaisena ja kyseistä tietä silloin tällöin ajavana olen täsmälleen samaa mieltä. Suomessa olisi varmaan kymmeniä kiireellisempiä tieprojekteja, lähimpänä Oulun ja Kemin välinen osuus Nelostiestä, joka monen muun projektin tapaan jäi nyt odottamaan vuoroaan.
VastaaPoistaNiin, mitähän tällä 45 miljoonalla saa aikaan? Ehkäpä nelikaistaista tietä Oulusta Muhokselle päin jonkin matkaa ja lisäksi Muhoksen keskustaajaman ohituksen. Mikä lie paikallisesti tärkeintä, mutta savolaisena ajatellen Oulun tiepiirin rahoja tosiaan nelostien parannus olisi eturiuhoilla.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaEi kyllä yllättänyt tämä siltarumpu, kun on aikaisempia 'lausuntoja' ko. ministerin suusta lueskellut ja kuunnellut.
VastaaPoistaTosiaan, tänä keväänä olen useamman kerran ajanut 4- ja 8-tietä etelä-pohjoissuunnassa ja minunkin mielestä 4-tie olisi kyllä saanut saada osansa. 8-tiekin on ainakin pohjoisessa (Oulun eteläpuolella) niin karmeassa kunnossa, että en enää edes odota uutta päällystettä. Olen jo 4 vuotta odottanut. Se oli jo silloin järkyssä kunnossa ja tänä päivänä se on jo valtatien irvikuva (blogissani sarkastisesti - tai ainakin yritin olla sarkastinen - vähän tuntoja, http://kalliorinne.fi/ploki/?p=714)