8.5.2012

Lentokenttä

Tien muuttaminen lentokentäksi ei Suomessa ole uusi juttu. Varalaskupaikkoja eli tilapäisiä sotilaslentokenttiä on pitkin maata tusinan verran.


Jokioisten varalaskupaikka valtatiellä 2

Mutta toisinkin päin muutoksia on tapahtunut. Tampereen karttoja tutkimalla löytää Ilmailunkadun, joka on suora ympäristöstään silminnähden poikkeava tie:


Aivan, kyseessä on entinen Härmälän lentokentän kiitotie.

Vuonna 1932 ryhdyttiin varsin neitseelliseen peltomaisemaan rakentamaan Tampereen lentoasemaa, joka valmistui vuonna 1936.


Härmälän kentälle kävi samalla tavoin kuin Artukaisten kentälle Turussa: Se jäi kasvavan kaupungin sisään loukkuun. Kiitoteiden pituus ei riittänyt suihkukonekalustolle ja laajenemisvaraa ei ollut. Härmälässä lisäksi omat vaaratekijänsä tuotti heti kiitotien itäpäässä oleva rautatie ja sen sähköistäminen.

Tosin Härmälässäkin oli suihkukoneliikennettä, vaikkakin vahingossa ja vain kerran. Heinäkuussa 1978 kentälle tulla tupsahti Sterling Airwaysin Caravelle 109:n matkustajan kanssa. Huonon kelin takia kone ei ollut kyennyt laskeutumaan Helsinkiin eikä Turkuun ja polttoaine oli loppumassa, eli eikun Härmälään. Kone jouduttiin lennättämään tyhjänä pois, koska kiitotie olisi ollut liian lyhyt täydellä kuormalla.


Lentoliikennettä Härmälässä

Turussa Artukaisten kentän kaupallinen liikenne siirtyi jo vuonna 1955 muualle: Ruskoon rakennetulle uudelle kentälle. Härmälällä oli armonaikaa pitempään: Tampereen uusi kenttä valmistui Pirkkalaan vuonna 1979 ja Härmälä jäi yleisilmailun käyttöön muutamaksi vuodeksi.


Ilmailunkatu

Härmälässä kiitotie on nykyisin katuna, jonka varressa on pysäköintipaikkoja. Kierrätystä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.