13.5.2012

Viimeinen vuosikertaliittymä

Länsiväylällä Espoossa ruvetaan taas möyrimään. Tällä kertaa remonttivuorossa on Espoon alueella sijaitsevista liittymistä viimeinen, joka on alkuperäisessä 1960- ja 1970-lukujen taitteen mukaisessa asussa: Kivenlahden liittymä.

Pullonkaulana on pitkään ollut Helsingin suunnasta pohjoiseen Kauklahdenväylälle suuntautuva liikenne, joka joutuu kääntymään liittymärampilta vasemmalle Kauklahdenväylän ylitse. Alueelle on tullut paljon lisää asutusta ja pullonkaulan aiheuttamat jonot saattavat ruuhka-aikoihin ulottua moottoritielle asti ja tämä taas on onnettomuusriski.

Nyt on viimein päästy suunnitelmavaiheesta tekoihin. Tiealueelta on kaadettu puita ja sitä on muutenkin raivattu.


Oleellisin muutos on viidennen rampin rakentaminen. Tämä uusi suora ramppi välittää idästä pohjoiseen kulkevan liikenteen suoraan Kauklahdenväylälle.

Tässä yhteydessä Kauklahdenväylän itäpuolen kevyen liikenteen väylä siirretään tien länsipuolelle ja puolen vaihto hoidetaan alikulkutunnelilla. Kulmakarvoja nostattava yksityiskohta on, että uusi kevyen liikenteen väylä risteää länteen Hankoon ja etelään Kivenlahteen johtavien ramppien kanssa.

Vasemmalla kääntymisen aihettamien ruuhkien hoitamiseksi Länsiväylän eteläpuolelle rakennetaan liikenneympyrä, johon tulee oikotie Kivenlahdesta Helsinkiin suuntauvalle liikenteelle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.