Varsinais-Suomen ELY-keskus kaavailee maantielauttojen etuajo-oikeusjärjestelmän lakkauttamista tai vaihtoehtoisesti reilua supistamista. Tästä on odotettavissa kalabaliikki saaristossa.
Tieliikennelaki ja maantielauttoja koskeva liikenneministeriön asetus takaavat etuajo-oikeuden lautoilla tietyille ajoneuvoille: viranomaisille, ambulanssille, kiireellisessä tehtävässä liikkuvalle lääkärille ja eläinlääkärille, eläinkuljetukselle, aikataulun mukaan kulkevalle linja-autolle ja kiireellisessä tehtävässä olevalle tienpitoajoneuvolle. Tämän lisäksi ELY-keskus voi harkintansa mukaan myöntää muita etuajo-oikeuksia.
Tällä hetkellä ELY-keskuksen ylläpitämiä etuajo-oikeusjärjestelyjä on neljällä tiellä: Paraisten-Nauvon-Korppoon-Houtskarin saaristotiellä 180, Kustavin Vartsalan lossilla tiellä 192, Hailuodon lautalla tiellä 816 ja Tammisaaren Skåldön lossilla tiellä 1002. Kaikille näille on yhteistä se, että saarilla on vakituista asutusta ja että lauttapaikoilla on taipumus ruuhkautua kesäviikonloppuisin runsaan vapaa-ajan liikenteen takia.
Etuajo-oikeuden perimmäinen tarkoitus on taata saariston vakituisille asukkaille mahdollisuus kulkemiseen vapaa-ajan viettäjien jonojen ohitse. Lupia on kuitenkin myönnetty varsin liberaalisti, on kulkutarvetta tai ei. Paraisen saaristotiellä ja Hailuodossa lupien myöntämisestä ovat jossain vaiheessa olleet vastuussa ensisijaisesti kunta tai kuntien muodostama yhdistys. Nämä ovat jakaneet lupia avokätisesti: Esimerkiksi Hailuodossa on voimassa olevia lupia 950 kappaletta: lähes saaren asukasluvun verran ja lähes kaksinkertaisesti keskimääräisen vuorokausiliikenteen verran. Hailuodossa myönnettiin lupia jopa yksityisille metsäautoteille soraa tuoneille hiekkarekoille ja tämä aiheutti ajoittain melkoista hammasten kiristystä lauttarannassa silloin, kun lauttaan ei mahtunut montakaan ei-etuajo-oikeutettua.
Järjestelmä sisältää myös kummallisuuksia: Osalla reiteistä lupa on autokohtainen, ei henkilökohtainen. Tämä on johtanut outoihin episodeihin. Joitain vuosia sitten Länsi-Suomen lääninhallitus kieltäytyi myöntämästä lupaa avoautolle, koska se lääninhallituksen mukaan ei ole kelvollinen työmatka-auto Suomen ilmastossa ja koska sellaiselle etuajo-oikeuden myöntäminen aiheuttaisi kateutta.
Kokonaan lakkauttamisen vaihtoehtona on järjestely, jossa etuajo-oikeus on voimassa arkisin työssäkäyntiaikoihin klo 6-18. Tällä vaihtoehdolla ELY-keskus unohtaa, että kaikki eivät käy töissä ELY-keskuksessa noudatettavana virka-aikana. Toisaalta malli lähtee siitä, että vapaa-ajan liikenteessä ei ole hyväksyttävää priorisoida liikennettä kotipaikan mukaan. Asiahan kulminoituu siihen, onko hailuotolaisen elokuvareissu Ouluun tärkeämpi kuin oululaisen hiekkarantareissu Hailuotoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.
Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.