Norjassa on päästy pitkien tunneleiden makuun ja nyt sikäläinen Tielaitos suunnittelee Hardangerviddan liikenneongelmien ratkaisemista 17 kilometrin mittaisella tunnelilla.
Hardangervidda on laaja ylänköalue maan lounaisessa osassa. Sen kautta kulkee lyhyin reitti maan suurimpien kaupunkien Oslon ja Bergenin välillä. Reitille odotetaan lisää liikennettä, kun Hardangervuonon ylittävä silta valmistuu.
Ylängön ongelma on se, että se on ylänkö. Valtatie 7 nousee avotunturissa korkeimmillaan 1250 metrin korkeuteen ja talvinen tienpito on vaikeaa. Lumisena talvena saatetaan joutua turvautumaan kolonna-ajoon tuhatkin kertaa. Lisäksi tie haittaa villipeurojen vaellusta.
Uutta tietä suunnitellaan rakennettavan noin 28 kilometriä ja se käsittäisi 17 kilometrin mittaisen tunnelin ylängön alitse. Oikaisu lyhentäisi matkaa noin 14 kilometriä. Nykyinen tielinja jäisi kesällä auki olevaksi turistireitiksi.
Kesäaikaan tie on helppokäyttöinen ja hyväkuntoinen.
Talvisaikaan olosuhteet ovat toisenlaiset. Kolonna-ajo on hyvin yleistä eikä kymmenien matkustajien evakuointi päiväkausiksi seudun majoitusliikkeisiin ole sekään tavatonta. E16-tiellä sijaitsevan Lærdalin tunnelin valmistuttua Tielaitos suunnitteli 7-tien sulkemista talveksi, mutta valtava palauteryöppy kaatoi suunnitelman.
Kolonnavuoroaan voi joutua odottelemaan tuntikausia. Suunniteltu tunneli kiertäisi tien vaikeimmat osuudet ja sen itäinen suu olisi "vain" noin 1000 metrin korkeudessa läntisen ollessa alempana. On arvioitu, että tunnelin avulla päästäisin eroon suurimmasta osasta nykyisiä talvipulmia.
Tyhmempi voisi kysyä, jääkö tämän jälkeen mitään järkevää perustelua linjata E16 edelleen Filefjellin yli - jos kerran tulevaisuudessa tämä reitti on lyhin, nopein, lautaton ja talvenpitävä.
VastaaPoista