9.12.2013

On ne sitten hurjia!

Norjasta kuuluu kummia. Suomen itsenäisyyspäivänä sikäläinen tielaitos piti tiedotustilaisuuden.

Oslosta Kristiansandin suuntaan lounaaseen vievää E18-tietä on vuosikymmenten aikana hiljalleen rakennettu moottoritieksi. Nyt on menossa noin 24 kilometrin mittaisen osuuden rakentaminen. Se kuroo umpeen Tønsbergin ja Sandefjordin välisen aukon moottoritiessä.



Moottoritie rakennetaan nykyiselle tielinjalle rakentamalla nykyisen tien rinnalle toinen ajorata. Liittymät menevät uusiksi ja osa niistä rakennetaan ns. koiranluumallisiksi: Sekundääritiellä ramppien päässä on liikenneympyrät. Ne ovat aika tehokkaita estämään vahingossa tapahtuvat liittymiset väärään suuntaan.



No mikä oli lehdistötilaisuuden aihe?

Lehdistötilaisuuden aihe oli, että Norjassa aiotaan kokeilla jotain kerrassaan vallankumouksellista: Nyt rakenteilla olevalla tiellä aiotaan kokeilla 14 kilometrin matkalla nopeusrajoitusta 110 km/h.

Norjassa on yleisrajoitus 80 km/h. Joillakin harvoilla suorilla osuuksilla hiljaisilla alueilla sekä useilla moottoriliikennetieosuuksilla on nopeusrajoitus 90 km/h. Nopeusrajoituksilla on viime vuosina ollut taipumus pikemminkin laskea; esimerkiksi 80 km/h rajoituksia on muutettu 70 km/h rajoituksiksi.




Ennen 90 km/h oli ehdoton yläraja, mutta nyttemmin osalla moottoriteistä on 100 km/h rajoitus. Nopeusrajoitusdebatti näkyy puoluepolitisoituvan. Norjassa käytiin syksyllä parlamenttivaalit ja maassa päädyttiin konservatiivien ja oikeistopopulistisen edistyspuolueen vähemmistöhallitukseen. Se on ilmoittanut panostavansa muun muassa infrastruktuuriin. Tämä 110-kokeilu on sekin lähtöisin uuden hallituksen teemoista.

On ne sitten hurjia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.