13.4.2014

Retorno

Brasilia on runsaalla 200 miljoonalla asukkaallaan maailman viidenneksi väkirikkain valtio. Toisaalta myös pinta-alaa on miehekkäästi ja siksi väestön keskimääräinen tiheys ei ole paljon suurempi kuin Suomessa. Moottoriteitä on verraten vähän, lähinnä suurimpien kaupunkin kieppeillä.

Yksi seikka brasilialaisella moottoritiellä on, josta voisi oppia: Jos moottoritien liittymästä pääsee takaisin moottoritielle paluusuuntaan, tästä kerrotaan tekstillä RETORNO:



Useinkaan monimutkaisista järjestelmäliittymistä ja vain yhteen suuntaan haarautuvista trumpettiliittymistä ei pääse takaisin, vaan edellisen liittymän ohi ajanut joutuu ojasta allikkoon. Ilman karttaa tai paikallistuntemista tiellä liikkuva ei tätä seikkaa kykene päättelemään.

Suomalaiseenkin viitoitukseen vastaava käytäntö sopisi. Ei kuitenkaan niin, että keksittäisiin mahdollisimman pitkä ja hankala termi tyyliin "paluusuuntaankääntymismahdollisuus", vaan se voisi olla symboli. Tähän tapaan:



6 kommenttia:

  1. Hyvä idea tuo paluusuuntaan kääntymismahdollisuudesta kertova symboli.

    VastaaPoista
  2. Symbolilla voisi olla myös liikenneturvallisuutta parantava vaikutus, kun U-käännökset ym. vaaralliset temput vähentyisivät.

    VastaaPoista
  3. Tämä on aivan mahtava idea - pitäisi ehdottomasti viedä eteenpäin. Voisiko blogisti kirjoittaa tästä Trafille?

    VastaaPoista
  4. Ilman parempaa tietoa arvelen, että Brasiliassa tuolla on kenties syvällisempikin tarkoitus: on olemassa paljon moottoriteiden tasoliittymiä, joista ylipäänsä saa kääntyä vain jompaan kumpaan suuntaan, ja näissä tapauksissa kääntymismahdollisuus ei palvele vain hajamielisiä autoilijoita vaan suorastaan kaikkia tietyistä suunnista tulevia.

    Suomessahan moista ei harrasteta, mutta vastaavaa löytyy niinkin läheltä kuin Virosta, esim. 1-tieltä Tallinnasta Narvaan päin. (Ei se moottoritie ole, mutta kaksiajoratainen nyt kuitenkin.)

    VastaaPoista
  5. Espanjassa sama! "Cambio de sentido".

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.