Kun kolmostie siirtyi 1960-luvun alussa reitille Hämeenlinna-Valkeakoski-Tampere, vanha kolmostie Hämeenlinnan ja Pälkäneen Laitikkalan välillä jäi maantieksi. Se kuitenkin varsin nopeasti rakennettiin uudelleen valtatietasoiseksi tieksi. Se oli aluksi numeroltaan 305, mutta vuonna 1990 se muuttui kantatieksi 57.
Rakentaminen aloitettiin Hämeenlinnan päästä. Vuonna 1964 valmistui silta pääradan ylitse.
Nyt tämä vuoden 1964 silta on tullut miehen ikään ja purkukuntoon.
Maanantaina 8.12.2014 kantatie 57 katkaistaan sillan kohdalta ja liikenne ohjataan Parolan taajaman halki kulkevaa tietä.
Katkaisukohta merkitty punaisella ympyrällä; kiertotie punaisella viivalla
On varsin harvinainen tapaus, että päätieverkon tie katkaistaan tyystin pitkäksi ajaksi. Työmaa kestää syksyyn 2015 asti. Kynnystä katkaisuun alentaa se, että kiertotie ei ole paljon kantatietä pitempi.
Hattulalaiset odottavat kauhulla tulevaa tilannetta. Parolan taajamaa halkova Hattulantie on suora, leveä ja hyväkuntoinen. Ei ole uskottavaa, että läpiajoliikenne jaksaisi noudattaa nopeusrajoituksia.
Lisäksi paikallislehdissä Hattulan Katinalassa toimivat yrittäjät ovat näreissään. He esittävät kantanaan, että Uudenmaan ELY-keskus olisi ilmoittanut, että työmaa alkaisi vasta vuoden 2015 puolella ja siksi he ovat investoineet joulumyyntiin, joka nyt liikennevirran tyrehtyessä jää toteutumatta.
Kirstulantiellä olisi ollut kaksikaistainen silta.
VastaaPoistaEi vissiin tähän haluttu kiertotietä?
https://www.google.fi/maps/@61.0205469,24.4255994,3a,71y,313.29h,92.98t/data=!3m4!1e1!3m2!1sjpQ9gcmydFsRumYaouASxg!2e0
Vanhan kolmostien sillalle johtava tie on radan eteläpuolella jyrkkä ja siinä on S-mutka. Liikenteen sujuvuuden kannalta reitti Parolan kautta lienee parempi, ainakin raskaalle liikenteelle. Se ei kuitenkaan selitä sitä, miksi henkilöautoliikennettäkään ei tuoda Kirstulantien kautta.
VastaaPoista