26.1.2015

Nelostie Äänekoskella

Ensi vuonna 2016 tulee kuluneeksi 60 vuotta siitä, kun nelostien vakavin pullonkalla katosi: Mämmensalmen lossi Äänekosken pohjoispuolella.

Nelostie Äänekosken kohdalla seuraa edelleenkin 1950-luvun linjausta. Liikennemäärit ovat kasvaneet ja tiestä on muodostumassa pullonkaula. Lisäksi Äänekoskelle kaavaillun suuren biotuotetehtaan valmistumisen arvioidaan lisäävän liikennettä entisestään

Yleisuunnitteluvaiheessa on noin seitsemän kilometrin mittaisen osuuden rakentaminen eritasoliittymin varustetuksi nelikaistaiseksi kaksiajorataiseksi valtatieksi.




Jos suunnitelma toteutuu, Kuhnamo-järven ylittävät Kotakennäänsalmen sillat jäävät paikalliseen käyttöön. Pankkisiltana tunnettu ristikkosilta on rakennettu 1920-1930-lukujen taiteessa. Sen viereen rakennettiin 1960-luvun alussa kaarisilta, joka peruskorjattiin vuonna 2003. Silta on verraten kapea ja sen lähestysmistiet tiukoilla mutkilla.



Tiesuunnitelma liittyy eteläpäästään suunnitelmaan valtateiden 4 ja 13 haaran rakentamiseksi eritasoliittymäksi. Nykyinen tasoliittymä on ollut onnettomuusherkkä



Suunnitelmien laadinta etenee siten, että niiden puolesta töiden aloittaminen olisi mahdollista vuonna 2017. Se, onko aloittamiseen tuolloin rahaa, onkin sitten toinen juttu.

(PS. Tämä on Teillä ja Turuilla -blogin neljässadas artikkeli.)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.