Turunmaan saaristotie, seututie 180, alkaa Kaarinasta ja hyppii saarelta toiselle Paraisten ja Nauvon kautta Korppooseen.
Ensimmäinen leveä salmi on Kirjalansalmi Kaarinan Kuusiston ja Paraisten Kirjalansaaren välissä. Siinä oli vielä sotien jälkeen lossi ja koska Paraisten kaivos oli lossivälin tuolla puolen, tilanne tietenkin oli epätyydyttävä. Kahden ponttonisiltakokeilun jälkeen salmen poikki rakennettiin 1960-luvun riippusilloista komein. Riippusilta valmistui vuonna 1963 ja se oli jännevälillään mitattuna Suomen pisin silta yli 30 vuoden ajan. Vasta vuonna 1997 valmistuneet Raippaluodon ja Kärkisten sillat jättivät Kirjalansalmen sillan kolmossijalle 220 metrin jännevälillään.
Silta mitoitettiin aikansa kulkupelien mukaisesti. Sadan vuoden tavoiteikään se ei yllä, vaan se on saanut purkutuomion; vai pitäisikö sanoa turkutuomion lähettyvillä sijaitsevan maakuntakeskuksen perinteen mukaisesti. Riippusilta on samalla tavoin elastinen rakenne kuin vaikkapa lentokoneen siipi. Kun sitä toistuvasti taivutellaan eri suuntiin, niin väsyyhän se metalli.
Riippusilta on rakennettu tapaan, jolla siltoja tuskin enää rakennettaisiin: Leveästä salmesta on puolet tukittu maapenkereellä, jotta sillasta ei tulisi liian pitkä.
Uudeksi ylitykseksi on kaavailtu niin tunnelia, tusinasiltaa kuin vinoköysisiltaakin. Tällä hetkellä voittava vaihtoehto on vinoköysisilta. Sellaisella kyetään tekemään betonipalkkisiltoja pitempiä jänteitä. Asialla on merkityksensä, koska salmen pohjoispuoli on syvä. Tusinasiltavaihtoehdossa jouduttaisiin syvimpään kohtaan valamaan pilari, mikä ei ole hyvä juttu.
Itse asiassa uusi silta olisi hybridi: Kaarinan puoli olisi kaksipyloninen vinoköysisilta ja Paraisten puoli tusina- eli palkkisilta. Penger on tarkoitus purkaa, jotta vesi pääsee taas kunnolla virtaamaan.
Uusi silta olisi 670 metriä pitkä, sen alikulkukorkeus 16 metriä ja pääjänteen pituus 250 metriä; jänneväliltään silta olisi siis jaetulla ykkössijalla Raippaluodon sillan kanssa. Palkkisiltaa kannattaisi kuusi pilaria ja jännevälit olisivat 35 ja 43 metriä. Pylonien vieressä olisi 100 metrin jänteet. Kaarinan puolen pylonin korkeus olisi 74 metriä ja Paraisten 72 metriä.
Vanhojen riippusiltojen kohtalo näyttää olevan surullinen. Hännilänsalmen silta on purettu ja sama häväistys odottaa Kirjalansalmessa. Onneksi sentään Sääksmäen silta vanhalla kolmostiellä remontoitiin uuteen uskoonsa kymmenkunta vuotta sitten.
Sillan nykyinen liikennemäärä ylittää jo 10000 ajoneuvoa ( https://extranet.liikennevirasto.fi/webgis-sovellukset/webgis/template.html?config=liikenne ) ja ainoana reittinä sekä uusia asuntoja kaavoittavaan Paraisten kaupunkiin että Nauvon ja Korppoon saaristoon liikennemäärä on tulevaisuudessa vielä merkittävästi kasvamassa. Siksi on täysin järjetöntä, ettei uutta siltaa suunnitella nelikaistaisena ja moottoritietasoisena. Jos silta sijaitsisi Pohjois- tai Itä-Suomessa ei kukaan vakavissaan edes suunnittelisi yksiajorataista siltaa!
VastaaPoista