Liikennevalo on periaatteessa yksinkertainen konsepti: Punainen kieltää ja vihreä sallii.
Sitten kun mennään käytännön toteutuksen puolelle, maailmalla on taipumusta muuttua monimutkaisemmaksi. Ensimmäinen kehitysvaihe on keltainen valo, joka yhdessä paikassa toteutetaan yhdellä tavalla ja toisessa toisella. Seuraava on oikeus ohittaa punainen kääntymällä oikealle. Tässä on vahva kulttuuriero Atlantin vastakkaisilla rannoilla.
Belgia on naapureidensa mielestä vähän hassu maa ja siellä on moni asia vähän sinne päin. Belgialainen erikoisuus on neliaukkoinen liikennevalo-opastin.
Suomalainen saattaa tällaisen edessä jäykistyä suolapatsaaksi, että mitä häh. Paikallisten käyttäytyminen, torven soitto mukaan lukien, antaa kuitenkin osviittaa, että suoraan ajava saa ohittaa opastimen.
Muualla vastaava järjestely toteutettaisiin kahdella opastimella: Toisessa on ympyrä- tai nuolikuvio eteenpäin suuntautuvalle liikenteelle ja toisessa nuolikuvio kääntyvälle. Toinen vaihtoehto on käyttää yksi- tai kaksiaukkoista opastinta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.
Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.