12.11.2017

Siltoihin törmäily

Kohtalaisen yleinen raskaan liikenteen tyyppionnettomuus on törmätä matalaan siltaan. Liikennemerkeistä huolimatta ajetaan silta-aukkoon ja ihmetys on suuri, kun tömähtää. Vauriot ovat usein merkittäviä, niin autolle kuin sillallekin, eikä kuolonuhreiltakaan ole vältytty.


Äänekoski 1.9.2016


Laukaa 8.6.2016


Nokia 13.7.2017



Oulu 30.8.2017


Oulu 14.9.2017


Turku 25.7.2017. Koulukadun silta on erityisen herkkä näille tapauksille.


Vantaa 12.12.2016

Pelkästään raskas liikenne ei ajaudu tällaiseen. Onnistuu se pakettiautokuskeiltakin.


Helsinki 6.11.2017

Teillä ja Turuilla ehdottaa, että kuorma-autoihin säädettäisiin pakolliseksi varusteeksi taulukko, jonka avulla kuljettaja kykenee päättelemään mahtuuko kulkupelin sillan alta vai ei. Taulukkoa käytettäessä riittää, kun tietää sillan suurimman alikulkukorkeuden ja oman ajoneuvon korkeuden:



Yksi tyyppitapaus on se, että liikkeelle lähdettäessä kippi tai nosturi jää yläasentoon. Tällöin yleisen elämänkokemuksen nojalla voidaan päätellä, että ajoneuvon korkeus on suurempi kuin rekisteriotteessa mainittu, jolloin taulukko ei toimi sellaisenaan. Tämän takia Teillä ja Turuilla ehdottaakin lisäksi ammattipätevyystutkintoon uutta lisäosiota, jolla testataan kuljettajan kyky tunnistaa tämä tilanne:

5 kommenttia:

  1. En tiedä tarvitaanko näkyvää taulukkoa, mutta korkeissa autoissa voisi jonnekin näkyvään paikkaan laittaa auton korkeuden. Johonkin, mistä voisi tarkistaa asian alkamatta kaivaa rekisteriotetta keskellä moottoritietä.

    (Tunnustan, olen välillä vuokratulla pakettiautolla ajaessani joutunut pohtimaan mistä ajoneuvon korkeuden löytäisi helposti.)

    VastaaPoista
  2. Mielestäni olen busseissa nähnyt kojelaudassa korkeusmerkinnän, joka on tehty hyvin näkyväksi, korkeusrajoitus-liikennemerkin näköiseksi. Eikö kuorma-autoissa ole vastaavaa?

    Tieto auton korkeudestakaan ei tosin auta, jos lasti on korkea. Mittanauha auttaisi.

    VastaaPoista
  3. Joissain tapauksissa ongelma ratkaistiin tekniikalla. Ainakin Oulun pohjoisessa alikulussa oli portaaleista roikkumassa puomi, jota hipaisemalla alikulun seinään kiinnitetyt "tasoristeysvalot" rupesivat vilkuttamaan punaista. Pääsin kerran itsekin todistamaan kuinka rahtari naama punaisena vekslasi ajoneuvoyhdistelmäänsä takasinpäin...

    VastaaPoista
  4. Mitä kuolonuhreihin tulee, niin halvallahan niistä selviää. 60 päiväsakkoa tuli nosturiautokuskille.

    Näin siis tapauksessa, jossa sama kuljettaja on törmännyt ennenkin: "Oikeudessa kävi ilmi, että kuljettaja oli seitsemän vuotta aikaisemminkin unohtanut nostopuomin ylös ja törmännyt betonisiltaan Vihdissä."

    VastaaPoista
  5. Auton mitoista korkeus on ainoa mikä ei selviä rekisteriotteesta jolloin ainoana vaihtoehtona on epäröidessä kiivetä mittanauhan kanssa mittailemaan. Vaihtoehtoisesti moni kuljetusliike laittaa kojetauluun korkeudesta kertovan merkin kuten jmk sanoi. Varsinkin yrityksissä joissa ajoneuvot ovat ns. kiertopalkintoja. Ajettaessa kuittipeleillä pitäisi kuljettajien nimettyjen kuljettajien tuntea ajoneuvonsa. Muutama mielenkiintoinen tilanne on syntynyt mm. seututiellä 152 käännyttäessä nelostielle Korsosta Lahteen päin. Sillan oikeanpuoleisimman kaistan alituskorkeus on 4.3 metriä, keskimmäisen 4.4 ja vasemmanpuoleisen 4.5. Käännyttäessä moottoritielle 4.4 metriä korkealla autolla on sillan ali ajettava oikealle vilkuttaen keskimmäistä kaistaa jolloin jo kiireisimmät haitta-ajoneuvot ovat änkemässä rinnalle ja alkavat vilkutella valojaan kun yhdistelmä sillan jälkeen koukkaakin kääntyvien kaistalle.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.