Viime vuonna totesin Elisan kotisivupalvelun jääneen ajastaan jälkeen ja siirsin sivustoni toisen palvelutoimittajan hoteisiin. Siinä yhteydessä aukesi uusia mahdollisuuksia sisällöntarjonnan tekniseksi hoitamiseksi.
Lähinnä ylläpidon järkevöittämiseksi on tieverkon historiaa ja nykyisyyttä käsittelevä osio saanut nyt uuden ulkoasun. Nopeimmin sivusto on saavutettavissa osoitteessa
https://tiet.mattigronroos.fi
On hyvä huomata, että vaikka sivusto perustuu Mediawiki-alustaan, kyseessä ei ole Wikipedia. Yleisöllä ei siis ole mahdollisuutta muokata tekstejä, eikä vandaaleja tarvitse vahtia, toivottavasti. Sivukohtaisen kommentoinnin toteuttamisen mahdollisuutta tutkitaan.
Vanhan sivuston etusivun linkeistä on edelleenohjaukset uusille sivuille, eli olemassa olevien linkkien pitäisi toimia.
Muunnostyö ei ollut aivan vähäinen. Sen yhteydessä on teksteihin lisätty varsin paljon kuvia ja vanhoja karttoja. Seuraavaksi on tarkoitus käydä läpi reittikartat ja liittymäluettelot ja tehdä niihin tarvittavat oikaisut.
Mediawiki-alusta parantaa joitakin aiempia heikkouksia. Muun muassa tietosisältöön tehtävät muutokset on helpommin nähtävissä.
Teihin viittaaviin sivuihin pääsee (muun muassa) seuraavanmallisilla osoitteilla
https://tiet.mattigronroos.fi/Valtatie_7
https://tiet.mattigronroos.fi/Kantatie_51
https://tiet.mattigronroos.fi/Seututie_816
Tästä yritetään pitää kiinni, jos vain teknikka sallii. Muiden sivujen osoitteet ovat sitten mitä sattuu.
Kiitos Matti ! Ulkoasu on selkeämpi ja "modernimman " näköinen. Googlen karttapohjat ovat mainiot, esim alkuperäinen tie 61 Kannaksella on nyt helppo peilata kartalla nykyaikaan Venäjän tienumeroiden kautta !
VastaaPoistaHieno ajatus ja hieno toteutus ! Kiitos ja kumarrus !
Tulipa luettua ansiokkaita artikkeleitasi tuolta uudelta sivulta. Nelostie-paketti oli hieno ja yksityiskohtainen katsaus tien 1930-luvun linjaukseen.
VastaaPoistaTodettakoon kuitenkin yksi tarkennus: Simojoen yli todella kulki maantiesilta alajuoksulla maailmansotien välisenä aikana, eikä joen itärannalla edes kulkenut tieyhteyttä radan varteen. Saksalaiset tuhosivat kuitenkin sillan Lapin sodassa ja sen korvaava tieyhteys rakennettiin rautatiesillan kautta. Eli ei kartoittajat tie- ja yleiskarttoihin sentään ihan omiaan piirtäneet... :)
Tuon Simojoen alajuoksun osalta tein aika paljon taustaselvitystä silloin, kun tuota nelostiestooria kirjoittelin. Perusongelma oli, että minulla ei ollut (eikä ole) pienimittakaavaista 1930-luvun karttamateriaalia alueelta. Toinen perusongelma on, että maantiekartat näyttävät siltaa Alakosken kohdalle, mutta kirjalliset lähteet eivät sillasta puhu. Kirjallisina lähteinä oli muun muassa vuodelta 2006 oleva ELY-keskuksen teettämä rantatien inventointi, jossa siltaa ei mainita ja jossa puhutaan lossipaikasta. Samoin uudempi materiaali viittaa vain lossiin. Finnassa on kuvamateriaalia yhdistetyn rautatie- ja maantiesillan tuhosta, mutta alajuoksuun ei viitata. Petsamoretken aikana vierailtiin myös Simoniemen ja Vatungin suunnalla ja tiehistoriaa kuvanneet infotaulut eivät nekään tuoneet asiaan syvempää todistetta puoleen jos toiseenkaan.
VastaaPoistaKaiken tämän takia päädyin siihen mahdollisuuteen, että uudemmat kartat on saatettu osin tehdä vanhojen perusteella ja siten niiden epätarkkuuksia toistaen. Esimerkiksi vanha yleiskartta ei kovinkaan uskollisesti ole erikseen merkinnyt kaikkia lossipaikkoja. Myös ajan kuva karttojen osalta oli erilainen: Vaikkapa Helsingin vanhoista opaskartoista ei kaikin osin käy ilmi, onko kyse todellisuudesta, rakennustyömaasta, suunnitelmasta vai visiosta. Jopa niin myöhään kuin vuonna 1962 Helsinki on painattanyt opaskartan, jossa on yksityiskohtainen kuvaus Maunulan uurnahautaustamaasta, joka rakennettiin aivan eri kohtaan kuin mihin se kartassa on merkitty.
Mutta jos jostain löytyy esimerkiksi topografikartta tai taloudellinen kartta, joka näyttää sillan tuossa Simojoen alajuoksulla, Petsamoretken tekstiä päivitetään ilman muuta.
Uusi sivusto on selkeä parannus entiseen, kiitos!
VastaaPoistaYhden virheen löysin eritasoliittymäluettelosta: Linnanmaan eritasoliittymä valtatiellä 4 Oulussa on nykyisellään minusta aika rehellinen puolineliapila, ei hybridi. Viimeistään reilun vuoden kuluttua sen tosin pitäisi olla jo kuusiramppinen.
Kiitos huomiosta Linnanmaan tapauksesta. Laitetaan korjattavien listalle. Luokituksessa voi tosiaan olla heittoja ja sitä oikaistaan sitä mukaa kuin virheitä löytyy. Eritasoliittymähommassa on muutenkin vielä vähän kehitettävää. Nyt lista on sentään järjellisellä työllä ylläpidettävissä. Se generoidaan koneellisesti lähtötiedoista, jotka ylläpidetään karttaohjelmalla.
VastaaPoista