9.5.2018

Ruuhkien välttelyä teutonien maalla

Kun suomalainen lähtee autolla Keski-Eurooppaan, yleisin reitti kulkee Ruotsin halki Tanskaan ja edelleen joko Jyllannin kautta tai lautalla Schleswig-Holsteiniin.

Kesällä 2018 kannattaa hieman suunnitella reittiä. Jyllantiin vievällä saksalaisella A7-moottoritiellä on varsin suuria tietöitä ja jonot voivat olla sen mukaisia.





Lauttayhteyden jatkeena oleva A1-tie Puttgardenista Hampuriin sekin näyttää olevan jossain määrin tietöillä kuormitettu. Saksalainen tietyö on sellainen, jossa kaikki mahdollinen kaivetaan auki, kaistoja suljetaan ja kavennetaan ja massiiviset ruuhkat ovat mahdollisia.

Pienemmillä teillä ei suuria ruuhkia liiemmin esiinny ja siksi sellaiset ovat matkailijoille suositeltavia. Saksassa alempi tieverkko yleensä kulkee taajamien läpi ja matkaan kuluu siksi aikaa. Saattaa kuitenkin olla mukavampaa ajella hitaasti ja katsella maisemia kuin seistä pari tuntia moottoritiellä.

Vaihtoehtoreittejä ovat myös esimerkiksi lauttayhteydet Tanskan Gedseristä Saksan Rostockiin tai Ruotsin Trelleborgista Rostockiin tai Sassnitziin.

Hampurin ohittaminen länsipuolelta voi olla myös riski. Pääteitä on vain yksi: A7 Elben alitse. Elbetunnelissa on osapuilleen aina jokin liikennehäiriö, joka voi aihettaa todella komeita viivästyksiä.  Elbe on valtameriväylä ja sen ylitse ei ole siltoja Hampurin ja Pohjanmeren välillä. Glückstadtin kohdalla lähellä merta on säännöllisessä liikenteessä lautta. Muuten Hampurin ohituksen taktiikaksi suositellaan hakeutumista kaupungin itäpuolelle.

3 kommenttia:

  1. Hampurin ohittaminen kannattaa ajoittaa keskipäivän tienoolle tai vasta illalle. Skandien läpi sahaamisen vaihtoehtona olen itse suosinut Finnlinesin laivoja Helsingistä Travemündeen. Ainakin moottoripyörällä kustannusero on ollut minimaalinen verrattuna kaikkiin bensa-, lautta-ja siltakuluihin. Matka-aikakin on suunnilleen sama ja tosikuskit ajavat laivalla lepäämisen jälkeen yön yli vaikka Müncheniin asti.

    VastaaPoista
  2. Finnlinesin taksat ovat kuitenkin verrattaen suolaiset. Jos Helsingistä pääsee säädyllisessä hytissä yöpyen Lyypekin nurkille Finnlinesillä 600 eurolla tai vaihtoehtoisesti Tukholman ja Tanskan salmien kautta 250 eurolla per suunta, aika moni valitsee jälkimmäisen. Siinä jää bensarahojen ja ruokailujen jälkeen vielä vähän vaivanpalkkaa runsaan 800 kilometrin polkemisesta.

    Se, mikä Itämerellä on hämmästyttävää, on Ruotsin ja Saksan välisten linjojen hyttihinnoittelu. Koirankoppitasoinen majapaikka maksaa enemmän kuin huone fiinimmässä hotellissa.

    VastaaPoista
  3. Täytyy myöntää, että hyvällä autolla menisin mielelläni Skandien kautta, mutta pyörällä meno-paluu Finnlinesillä jää alle 300 euroon. Hytin joutuu tosin jakamaan, mutta se on pieni hinta rentoudesta. Finnlinesin hytit ovat ainakin Saksan linjalla mukavat ja siistit. Hampurista vielä sen verran, että sen voi ohittaa myös Lübeckin eteläpuolelta ajamalla hissukseen maanteitä 207 ja 209. Tuo seutu on verrattain harvaan asuttua Saksan standardeilla, joten sallittua 100km/h vauhtia voi pitää hyvän matkaa.

    VastaaPoista

Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.

Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.