Takavuosina, kun kansakoulun tärkein pedagoginen menetelmä oli ihmeellisten asioiden ulkoa opettelu, yksi ulkoa opeteltu litania luetteli Ruotsin suuret järvet: Venneri, Vetteri, Meelari, Jelmari.
Vänern ja Mälaren on kanavoitu merelle asti rahtialuksien kulkea. Vänern on iso allas, ja siellä on tilaa laivojen ajella. Mälaren puolestaan on hyvin rikkonainen ja pari päätietäkin kulkee sen poikki. Samaan tapaan kuin Saimaan, Mälarenin kanavoitu laivareitti ei kulje luonnonväylää pitkin: Mälaren laskee mereen Tukholmassa ja laivareitti kulkee etelämpää, Södertäljen kanavaa.
Tukholman läntiseksi kehätieksi on epäviralliseksi kutsuttu Norrköpingin ja Uppsalan välistä valtatietä 55. Tämä 208 kilometriä pitkä tie, virastokielellä Mälardiagonalen, ylittää Strängnäsin ja Enköpingin välillä Mälarenin Hjulstabrota pitkin.
Riksväg 55 ja Hjulstabron
Hjulstabro on valmistunut vuonna 1953. Sillä on pituutta 520 metriä ja laivaväylän kohdalla on kääntösilta, jonka alta pääsevät alle kuusi metriä korkeat alukset. Sillan valmistuminen oli aikanaan iso juttu ja sen kävi vihkimässä prinssi Bertil, joka tuolloin oli kruununperimysjärjestyksessä toinen seitsenvuotiaan veljenpoikansa jälkeen.
Prinssi Bertil puhuu sillan vihkijäistilaisuudessa vuonna 1953
Nykyinen kaksivartinen kääntösilta
Vuonna 1965 siltaan osui rahtilaiva ja 80 metriä sillasta romahti. Silta korjattiin entiselleen. Vuonna 2013 tapahtui onnettomuus, jossa poliisimies tuomittiin virkavirheestä sakkoihin: Poliisi ajoi takaa kahta bensiinivarasta ja avautti sillan varkaiden tien sulkemiseksi. Varkaat ajoivat sillan puomien läpi, putosivat järveen ja menehtyivät.
Ruotsilla on tarkoitus kasvattaa Mälarenilla kulkevien alusten maksimikokoa ja nykyinen Hjulstabro saa mennä. Uuden sillan tyyppi on läppäsilta, jonka futuristisista suunnitelmista on löydettävissä yhtymäkohtia perinteiseen hollantilaiseen kanavasiltaan, jossa vastapainot ovat selvästi nähtävissä.
Uuden sillan havainnekuva
Silta avattuna
Näkymä tieltä ei kuitenkaan ole perinteisen hollantilaisen sillan mukainen.
Aivan hirveän nopeasti ei kannata lähteä uuteen siltaan tutustumaan: Se ei ole mukana kuluvan investointikauden prioriteettilistalla ja Ruotsin tielaitos arvioi, että rakentaminen ei ala ennen vuotta 2025. Siihen mennessä suunnitelmatkin ehtivät muuttua.
Ehkä poliisi oli lukenut Kalle Ankasta tarinan, jossa Mikki ja Hessu pysäyttivät kruununjalokivivarkaat nostattamalla Tower Bridgen sillan ylös...
VastaaPoistaVaras on idiootti, poliisi aloitekykyinen, poliisia rangaistaan. Kas kun ei tien ylläpidosta vastaava saanut satikutia liian heikkojen puomien vuoksi.
Mitähän kokoluokkaa mahtaa nykyinen Mälarmax olla...