Tiedotusvälineistä on jo jonkin aikaa saatu kuulla, että Ranskanmaalla on taas kerran noussut tyytymättömyyden aalto. Senhän jokainen valtaapitävä presidentti siellä saa kokea. Sitten huudetaan tilalle toinen ja kun Suuri Kurpitsa ei vieläkään tullut ja tehnyt Ranskasta paratiisia, niin aloitetaan taas mielenosoitukset.
Tällä kertaa taloudelliset vahingot ovat olleet suuret ja ilman miestappioitakaan ei taistosta ole onnistuttu selviämään.
Alun pitäen mellakat lähtivät liikkeelle dieselveron tasosta ja dieselin hinnasta yleensäkin. Sittemmin vaatimuslista on laajentunut. Mielenosoittajat vaativat muun muassa rakennuksiin parempaa lämpöeristystä.
Tilanne on maantieteellisesti eskaloitunut ympäri Ranskaa, kun usein Pariisi on mielenilmaisujen kehto. Joskus takavuosina seistiin Pariisissa bussipysäkillä. Ystävällinen rouva tuli kertomaan, että linja ei nyt kulje, koska reitillä on mielenosoitus ja se näillä seuduilla kestää pari vielä pari tuntia.
Roomalaiset perustivat Välimeren rantaan vuonna 118 eKr Colonia Narbo Martius ‑nimisen siirtokunnan, josta sittemmin kehittyi Narbonnen kaupunki. Tällä Espanjan rajan lähettyvillä sijaitsevalla kaupungilla on takanaan suuri tulevaisuus. Kaikki on mennyt vähän pieleen. Paavi Klemens IV päätti 1200-luvulla rakentaa katedraalin, mutta se on edelleen kesken. Vallankumous vei hiippakunnan ja liettyvä joki sataman.
Narbonnen katedraali
Narbonnesta kuuluu kummia. Tässä eräänä iltana tuonne asti laajenneet mielenosoitukset johtivat tihutyöhön, jossa tuhottiin tietulleja pyörittävän yrityksen toimitalo. Mobiilinosturilla ajettiin palamaan sytytetty yrityksen pihalta ilmeisesti haltuun otettu pakettiauto tullipisteen päälle ja annettiin palaa.
Yön pimeydessä
Aamun valjettua
Kuvista päätellen moottoritiellä A9 liikenne on päässyt jatkumaan. Jäämme pohtimaan asiayhteyttä tietulliaseman polttamisen ja dieselveron tai asuintalojen eristämisen kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja moderoidaan tarvittaessa asiallisen tason säilyttämiseksi. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta aggressiivista ja/tai epäasiallista kielenkäyttöä eikä asian vierestä jämppäämistä katsota hyvällä. Nimimerkkikirjoitusten moderaatiokynnys on alhaisempi kuin nimellään esiintyvien tai muuten tunnettujen kommentaattoreiden hengentuotosten.
Kommentit yli 30 päivää vanhoihin artikkeleihin tarkastetaan ennen julkaisua, ja ne hyväksytään jos ne tuovat käsiteltävään asiaan tai käytävään keskusteluun oleellista uutta sisältöä.